Ще възкръснат ли заводите от социализма? Има ли бъдеще за фалиралите Кремиковци и "Химко" във Враца? В сряда е насрочен търг за торовия гигант.

Месец и половина след като енергийният министър Драгомир Стойнев даде заявката за съживяване на торовия завод с държавни средства, от икономическото министерство сега са лаконични - фалиралото "Химко" е частно, държавата няма участие, а активите се разпродават в процедура по несъстоятелност.

Дълговете обаче основно са към държавата - Булгаргаз и НЕК. Дали Българският енергиен холдинг ще придобие активите или ще участва с дъщерна фирма на тайния търг засега не ясно, но не е изключено. Предварителен интерес има и от представители на чужди фирми. Експерти предполагат, че интересът идва от Русия.

Търсенето на торове в световен мащаб нараства с 4% всяка година. Потреблението в родното стопанство е около 138 хиляди тона - толкова може да произвежда и "Химко", ако бъде възстановена 1/4 от мощноститe му, каквито са и реалностите.

Пазари има, казват експерти. Най-близките в Гърция и Турция. Въпросът е дали продукцията от "Химко" няма да се окаже прекалено скъпа.

„Химко" не разполага с пристанище т.е. не разполага с излаз, за да реализира продукцията си. Газът, който ще ползва, предполагам ще бъде на висока цена. Крайният резултат не виждам как ще е едно конкурентно предприятие, което да може да пласира продукцията си. Има търсене за такава продукция, но у нас има частни фирми, които изпълняват тази функция”, обяснява Калоян Стайков – икономист.

Според експерти в химическата промишленост производството на тор в "Химко" изисквало по-малко природен газ, а и не било изключено да се осигурят по-евтини доставки. „Това са различни схеми за този газ. Вие какво си мислите, че Газпром не може да смъкне цените, ако е собственик?! Напротив. И два пъти може да ги намали даже”, коментира проф. Йонко Пеловски - зам.-председател на Българската камара на химическата промишленост.

Според доцент Кирил Петков , който е бил три пъти начело на торовия гигант, начална цена от 29 млн. лева за активите може да привлече реален инвеститор. „Днес пазарът може да отдели толкова, около 30 милиона, за да вложи повечето пари в ремонтно-възстановителни работи и след това в развитие на "Химко”, смята той.

Заради амортизацията на техниката в затворения от десетилетие завод оптимистите във Враца се броят на пръсти. Икономисти също предупреждават, че наливането на държавни пари в "Химко" без предварителна оценка е вредно и икономически опасно.