1 USD
1.83853 BGN
Петрол
Bitcoin
$62,342.7

Повече продажби на нови автомобили в България – все същите пазарни проблеми и през 2014 година

БГ Бизнес

Състоянието на пазара на автомобили е индикатор за развитието на икономиката, поради което реалните данни всъщност показват нерешени проблеми

Продажбите на нови автомобили в България са нараснали с 5,2% до 20,359 броя спрямо 19,352 броя през 2013 година. Това показват данните на Европейската асоциация на автомобилните производители (ACEA). По този начин българският пазар се е развил в унисон с пазара на ЕС, който също нараства с 5,7% до 12,550,771 броя. Позитивният тренд обаче е подвеждащ за състоянието на продажбите като цяло, след като България е все още далече от резултати на държави със сходна демографска структура като Хърватска (33997 броя), Португалия (142827 броя) или Гърция (71218 броя). През декември българският пазар отчита дори спад спрямо декември 2013 – 1932 сделки спрямо 2096 сделки година по-рано.

Все повече коли 

Статистиката на Евростат сочи, че в петгодишен план българският пазар на автомобили е с висок ръст, което вероятно се дължи на общото състояние на пазара, доминиран от твърде стари МПС и спешната нужда от тяхната подмяна. Най-висок ръст от регистрирани леки автомобили на база петгодишен период /2008-2012/ е отчетен в няколко страни-членки на ЕС, като България е на първо място по ръст в продажбите - плюс 19 на сто, отчита анализ на Евростат за тенденциите в продажбите на автомобили в Евросъюза. След България ръст в продажбите на леки коли е регистриран в Словакия /плюс 18 на сто/ и Полша /плюс 17 на сто/.

Обновяването на автопарка е в ход

По последните данни на Евростат в България се падат около 400 автомобила на 1000 жители, като общо за страната през 2012 г. е имало приблизително 2,8 млн. броя автомобила. Структурата на автомобилния парк по възраст обаче, по данни на КАТ, показва преобладаващ брой автомобили на повече от 15 години. Според статистиката на “Пътна полиция” 36% от автомобилите в България са на възраст над 20 години, а тези на възраст между 15 и 20 години са 32% от общия брой. Тази структура на пазара демонстрира огромния потенциал за развитие на продажбите на нови и малко употребявани автомобили в България.

Кога ще паднат данъците за МПС?

Същевременно липсват официални стимули пред гражданите да придобиват по-нови коли. Така например, структурата на данъчната ставка за данък МПС към общинската администрация следва логика, според която автомобилите на възраст до 5 години плащат дължимия данък за мощност, умножен с коефициент за възраст. Автомобилите на възраст между 5 и 14 години са с по-малък множител, а тези над 14 години са с най-нисък данък. Макар че на пръв поглед изглежда, че мотивите зад тази политика са социални, всъщност излиза, че ако човек реши да си купи по-нова кола – например петгодишен автомобил, то той ще е с практически двойно по-висок данък спрямо 9-годишен автомобил. (при мощност от 85 конски сили при петгодишния автомобил ще дължите 59,50 лева в София, а при 9-годишния – 31,88 лева; за 16-годишен автомобил данъкът е само 21,25 лева).Това донякъде може би и обяснява влечението на обществото към 12-15-годишни мощни немски лимузини. Независимо от разходите за поддръжка, тези коли в крайна сметка излизат по-евтино на собственика си като данъчни разходи пред държавата. Реален стимул за развитието на продажбите на по-нови коли в България би било премахването на коефициента за възраст от формулата за изчисление на дължимия годишен данък.

Последни публикации

Бизнес Видео Подкаст

Свързани статии

Галерии