1 USD
1.83957 BGN
Петрол
Bitcoin
$66,935.4

НС ускори отчуждаването на земи

БГ Бизнес

Магистралите отново ще са приоритет на кабинета "Борисов"

Народното събрание прие закон за по-бързото отчуждаване на земи при строежа на стратегически пътни проекти. Строителството на магистрали така става приоритет и на втория кабинет „Борисов”.

Северната дъга на Околовръстното на София е показателна за проблемите с отчуждаването на имоти, защото хората, притежаващи земи в района многократно протестираха срещу ниските цени, на които държавата купи терените им. Делата им продължават да текат.

На практика днес парламентът позволи строителство на такива проекти да започва веднага щом има съдебно решение и е направена оценка на имотите.

В цифри

Над 700 дела в момента се водят за 16-те километра на Северната тангента. На места земята се изкупува за 20 стотинки, а на други за 20 лева. Някои от делата са насрочени за септември догодина, когато парите за строеж на трасето вече ще са загубени, заради протакането.

"Това са собственици на имоти, с които са проведени преговори и те са готови да сключим извънсъдебно споразумение, да заплатим обезщетение и те да ни предоставят право за влизане в техния имот", посочи регионалният министър Лиляна Павлова.

Ако споровете за собствеността се разрешаваха по-бързо, метро в София вероятно щеше да има няколко години по-рано. В момента големи столични проекта се бавят, заради отчуждаване на земи: например, за надлез при Филиповци.

"За съжаление един от собствениците не е съгласен с оценките и има опасност проектът да не може да се изгради и изцяло да се провали", коментира главният архитект на София Петър Диков.

Караница

Законът скара депутатите. "Ако бяха чути Сдружението на общините, ако бяха чути неправителствени организации наистина можеше да се стигне до по-добри решения. А сега си правим законодателство на юруш, няма как да е добро", скара се на мнозинството Мая Манолова.

Радан Кънев предупреди, че се създава опасност недобросъвестни граждани да източат бюджета с огромни обезщетения.

Законът дава възможност за такива пропуснати ползи - собствениците могат да искат по-високи обезщетения, а ако съдът ги уважи инвеститорът се задължава да доплати разликата. Предстои и гледане на второ четене.

Вече са ясни и пътните приоритети на регионалния министър Лиляна Павлова - за 2015 г. това са довършването на строящите се отсечки от магистралите Струма и Марица.

Последни публикации

Бизнес Видео Подкаст

Свързани статии

Галерии