Първия ден на Webit Bulgaria Digital Summit събра над 1000 делегата, сред които основните участници на медийния и дигитален пазар в България, рекламодатели, предприемачи, инвеститори и висши представители на държавната администрация.

Председателят на е-Академия и организатор на Webit - Пламен Русев

сподели и визията си за развитието на културата, комуникацията и бизнеса в следващите 10 години. "Убийството на дистанцията води до възхода на локацията. Топ приложенията на бъдещето ще ни дават все по-добра информация за това какво се случва около нас”, заяви той. Лекторите бяха единодушни, че бъдещето ще бъде мобилно. По данни на Световната банка в новите и възникващи пазари се наблюдава 0.8 процентни пункта увеличение на БВП за всеки 10 смартфона на 100 души.

Програмата на събитието започна с презентация на Томас Джинилд,

Управляващ директор на Gemius - Дания. „Да познаваш клиентите си означава да печелиш нови клиенти“, заяви той. от презентацията му ясно показаха, че предлагането на диверсифицирани услуги във финансовия сектор е значително по-успешно при деверсификация и на потребителите. Резултатите от рекламни кампании при ясно определяне на таргет аудиторията и поведенческите модели са два пъти по-добри в сравнение с тези, при които липсват ясни данни за потребителското поведение.

В следващата презентация Огнян Димитров, мениджър „Партньорски отношения” в Мобилтел, разказа повече за развитието на NFC плащанията в България. Той наблегна на удобството при използването на мобилни плащания с чип както за търговците, така и за потребителите. Тенденцията е безконтактните плащания да заменят досегашните методи и това се доказва от множеството съществуващи решения на водещи световни компании като Google, VISA и др. До няколко години всички нови терминали в България ще бъдат изцяло безконтактни, обеща той.

Програмата на Webit предложи и изключително интересна панелна дискусия

на тема „Финанси, застраховане и банки – дигитален маркетинг, мобилни решения и успешни практики от България и света“. Участниците се обединиха около мнението, че дигиталната среда предоставя огромни предимства при увеличаване на продажбите в сектора, най-вече заради удобството от използване на онлайн услуги и възможността за точно таргетиране на рекламните послания.

Изключително интересна статистика предостави Павел Пенчев от Еконт Експрес. По данни на фирмата за по-малко от 2 години в периода 2010 - 2012 онлайн продажбите в България са се увеличили 32 пъти.

Значението на дизайна и мобилната среда при създаването на успешен бизнес

бяха сред акцентите в презентацията на Жанет Баирева, Изпълнителен директор на Allegro Group. Жанет сподели, че един от основните принципи за успешния онлайн бизнес е „По-малко, по-добре“. Това означава изчистен и интуитивен дизайн, съобразен със спецификите както на уеб, така и на мобилните устройства, който българите все по-често използват при пазаруване. "Всяка милисекунда и всеки килобайт са от значение – бързината на зареждане има огромно значение за посещаемостта на един търговски сайт в българския уеб", допълни още Баирева.
Специално внимание на социалните мрежи обърна Весела Симова, съосновател на Bebebook. Тя сподели, че „лайковете“ далеч не означават повече пари за бизнеса и ключът към успеха в социалните мрежи се крие в диалога с клиентите, а не в безцелно постване на създаване на фен страници.

Особен интерес предизвикаха презентациите, насочени към автомабилната индустрия

Христина Пейчева, мениджър „Корпоративни комуникации” в BMW България, сподели, че според глобално проучване на KPMG 59% от потребителите посочват интернет връзката и синхронизацията с мобилни устройства сред ключовите фактори при избор на нов автомобил. Александър Григоров, Бранд и онлайн маркетинг мениджър на Toyota Balkans пък сподели, че потребителите посещават шоурума, единствено за да се уверят, че онлайн проучването им при избор на нов автомобил е вярно. Според него решението за покупка става точно по време на това проучване и информацията в блоговете, например, има същата тежест, както и ТВ рекламата.

Иво Цеков, директор на агенция „Пиеро97”, сподели много обнадеждаващи данни за онлайн рекламата в България, която отбелязва постоянен ръст през последните 3 години (7% за 2012 г.) за сметка на телевизията, радиото и печатните медии.

В следващата презентация представителят на Google

Полин Бътър заяви, че препоръките в социалните мрежи оказват все по-голямо положително влияние върху трафика към сайта и продажбите. Тя допълни, че това важи с особена сила при онлайн търговията.

Денят продължи със специален конферентен поток, посветен на информационните технологии в здравеопазването и фармацията. Според Александър Симидчиев, директор направление в ГлаксоСмитКлайн България, най-голямото предизвикателство в момента е въвеждането на иновациите в реална клинична среда. Според него мащабната интеграция на интернет и новите технологии може да доведе до 40% спад в цените за крайния потребител в някои направления на медицината.

Денят приключи с официална церемония по връчване на наградите за онлайн ефективност и маркетинг в България - Webit Awards.

Вторият ден на събитието е посветен изцяло на връзките между предприемачи, инвеститори и държавната политика за развитие на високотехнологичния малък и среден бизнес.