Оказва се, че институциите, които трябва да контролират качеството и количеството на горивата, както и приходите от акцизи и данъци - нямат връзка помежду си. В същото време числата, с които разполагат ведомствата, се разминават.

Поради тези причини икономическото министерство иска да се създаде общ онлайн регистър, където в реално време да се вижда и засича информацията, с която разполага на всяко едно от ведомствата. В същото време всички очакват отговор от КЗК дали има картел на пазара на горивата, но антимонополната комисия няма достъп до чувствителната данъчна информация.

„Не е тайна колеги, че към настоящия момент всяко от споменатите ведомства (бел. ред. НАП, Митниците, институтът и агенцията по метрология и технически надзор) води собствен регистър, които общо взето не се засичат помежду си и има отклонения в числата”, коментира ситуацията министърът на икономиката Божидар Лукарски.

Междувременно се оказа, че държавата не е напълно сигурна и във връзката между сървъра на бензиностанцията и НАП. Министър Лукарски допълни, че има сериозни съмнения и сигнали, че се манипулират данните, които се подават от сървърите в бензиностанциите към НАП. Предполага се, че подадената информация не отговаря на действително заредено и разходвано гориво.

Данъчната тайна, пък, не позволява на антимонополната комисия достъп до данните на НАП и митниците. „Нашите колеги от НАП и от митниците имат огромно желание да си сътрудничим, но те по закон нямат право да ни предоставят тази информация. Дори да ни я предоставят ние не можем да оперираме с нея”, коментира парадоксалното положение, в което се намират институциите говорителят на КЗК Калоян Стайков.

Анализаторите виждат проблем в монопола на едро на пазара на горива. Проверката на КЗК за картел ще отнеме месеци, а държавата се готви за по-солени глоби, ако установи разминаване между реално зареденото и отчетено количество гориво на бензиностанциите.

Проведените досега проверки по бензиностанциите са установили под един процент нарушения. Проверени са измервателните уреди на 22 хиляди отделни маркуча.

Повече от половината от констатираните нарушения са в разминаване между отчетеното на колонката и реалното количество гориво. Взети са и 1000 проби за качеството. При 70 от тях са установени отклонения - най-вече липсва задължителната биодобавка.