Проектът „Южен поток” трябва да бъде прекратен до постигане на пълно съответствие с европейското законодателство. Това се казва в Комюнике на Европейската комисия до ЕП и Съвета относно европейската стратегия за енергийна сигурност.

„Новите инвестиции в инфраструктурата, които се правят от доминиращите доставчици, трябва да са съобразени с правилата на вътрешния пазар и конкуренцията. В частност, проектът „Южен поток” трябва да бъде прекратен до постигане на пълно съответствие с европейското законодателство, след което трябва да се направи нова оценка на проекта в светлината на приоритетите на енергийната сигурност на ЕС”, се казва в една от точките на документа, които трябва да бъдат приложени в краткосрочен план.

Самият енергиен еврокомисар Гюнтер Йотингер посочи, че поне 3 години ще отнеме решаването на проблемите около спорния енергиен проект т.е. следващият състав на ЕК ще трябва да постигне договореност с отделните страни-членки и "Газпром".

По-рано днес стана ясно, че председателят на ЕК Жозе Барозу е предупредил българския премиер Пламен Орешарски, че комисията ще предприеме мерки спрямо България заради неспазване на европейските правила в споразуменията за "Южен поток".

Преди ден правителството съобщи, че консорциум между контролираната от Кремъл компания "Стройтрансгаз" и пет български фирми, гравитиращи около властта, ще получат поръчката за 3.5 млрд. евро за изграждането на "Южен поток" у нас.

Половината акции в консорциума се държат от "Стройтрансгаз", чийто мажоритарен собственик е Генадий Тимченко, приятел на руския президент Владимир Путин, който попадна в черния списък на САЩ със санкции спрямо близки до Кремъл лица, отговорни за ескалацията на кризата в Украйна.

Компанията на „Газпром” не вижда проблем в енергийния закон

Промените в Закона за енергетиката не налагат изключение от законодателството на ЕС, а правят пояснение, че Третият енергиен пакет на ЕС не се прилага спрямо морски газопроводи заради технически и правни причини. Това се посочва в съобщение от компанията "Южен поток Транспорт", цитирано от БТА.

Позицията на компанията с основен акционер „Газпром” в голяма степен съвпада с казаното от вносителите на текстовете Таско Ерменков и Явор Кумюрджиев.

Законовите промени предизвикаха скандал, след като Реформаторският блок стигна по съдебен път до документи на Министерство на икономиката и енергетиката, в които се съдържат предложения за „ремонт” на ЗЕ, писани именно от „Южен поток Транспорт”.

Сега от компанията посочиха, че при определени условия са възможни изключения от основните принципи на Третия енергиен пакет на ЕС. Той предвижда тръбите да не са собственост на доставчика и до тях да имат достъп всички играчи на пазара.

От „Южен поток Транспорт” подчертават, че прилагането на Третия енергиен пакет на ЕС зависи от това дали и как той взаимодейства с газопроносната система на ЕС, а не дали пресича територията на страна-членка.

„Морските газопроводи, които доставят природен газ в ЕС от трети страни, но не са част от вътрешния газов пазар на общността, не попадат под неговата юрисдикция и това е случаят с морския газопровод "Южен поток", посочват от компанията.

Затова и фактът, че морският газопровод завършва на няколко километра навътре в българския бряг е „техническа необходимост”.

От „Южен поток Транспорт” твърдят, че ЕС прилага подобен подход към пристанищата и летищата, които също се разглеждат като "външна граница на ЕС", въпреки че физически са разположени в територията на съюза.

Този подход към инфраструктурите за внос на газ е прилаган към газопроводите "Зелен поток", който свързва Либия и Италия; "Магреб", който свързва Алжир с Испания; "Трансмед", който доставя газ от Алжир до Италия; както и за планирания газопровод "Галси", който трябва да свърже Алжир и Италия, отбелязват от "Южен поток Транспорт".