„Седем лева, за литър бензин, е абсолютно нереалистична цифра”. Това каза в студиото на „Тази сутрин” Андрей Делчев, председател на Българската петролна и газова асоциация. „При 7 лева за литър животът ще спре.”

По думите му, при най-лошите прогнози за криза в Ормузкия пролив и спиране на доставките, петролът може да поскъпне до 150 – 160 долара за барел от сегашните 120 – 125 долара.

В най-лошия сценарий цената на бензина ще достигне 3 лева на литър, смята Делчев.

Цените в момента са такива заради страха на световните пазари от военен конфликт с Иран, коментира председателят БПГА.

При война в Персийския залив има реална опасност от пазара да бъде изваден крупен доставчик, какъвто е Ислямската република. Техеран може също да минира Ормузкия пролив, откъдето минава над 40% от петролния износ от Залива.

Снимка: Архив, БГНЕС
Снимка: БГНЕС

Ако цената на горивата в България се качи с още 20%, това ще засегне сериозно покупателната способност на българите, отбеляза Андрей Делчев.

Цената на петрола, измерена в реална покупателна сила, все още е далеч от своя икономически максимум, достигнат по време на петролната криза през 80-те години, смята Георги Стоев от „Индъстри уоч”.

По думите му данъците отговарят за около 44% от цената на бензина на колонката. Приблизително толкова е и съставната част на суровия петрол в крайната цена.

Дори цената на петрола да скочи със 100% – от 120 на 240 долара за барел – това би довело до едва 44% ръст в цената на бензина на дребно, посочи експертът.

Данъците имат най-голям дял в цените на горивата. Почти половината резервоар отива в бюджета като ДДС и акциз, коментира Стоев. Другият голям компонент е суровият петрол. Маржинът на рафинерията и търговците в цената на дизела е 16 - 17%, а при бензина – 11%, каза той. В тази сума влиза не само печалбата, а и всички разходи.

Печалбата на търговеца на едро и на дребно възлиза на стотинки на литър, добави Андрей Делчев.