Идва ли краят на колите на дизел и бензин? Все повече градове и държави в Европа се готвят да ги забранят.
В стремежа към по-чист въздух все повече държави планират забрани за производство и продажба на нови автомобили с двигатели с вътрешно горене.
Подобни намерения вече са заявили Норвегия, Холандия, Германия, Франция и Великобритания.
У нас почти половината от колите са дизел, или около 1 милион автомобила. Като добавим и факта, че страната ни е популярна като "автоморгата" на Европа, ситуацията изглежда много далеч от екологичните стремежи в западната част на континента.
Засега електромобилите у нас се срещат рядко, защото са едва 2000. Собственик на една от тях е Иван Ников. Купува колата втора ръка за около 6000 лева. След 5000 километра пробег установил, че тя харчи 10 пъти по-малко, отколкото другия му автомобил, който е на газ. По думите му излиза около 1,6 лв. за 100 км. Ако се наложи смяна на батерия обаче, сметката драстично се променя.
Ентусиасти като Иван тестват несъвършенствата на технологията на бъдещето. В същото време 20% от колите по пътищата ни са без катализатор. Клиентите на автокъщите предпочитат именно дизелови коли и са подозрителни дори към хибридите.
„Един такъв автомобил може да се ползва над 10 години. Хората не ги познават и предпочитат да не взимат такива автомобили”, коментира Любомир Доросиев от Асоциацията на вносителите на автомобили в България.
Таксиметровият шофьор Атанас Данев прогнозира, че преди да сменим автопарка с колите на бъдещето, пазарът у нас ще се наводни с колите, които на Запад забраняват. „Те си купуват електромобили и хибриди, а ние караме техните дизели и бензини”, посочи той.
Според търговците на коли няма място за подобни страхове, тъй като е рано да се говори за тотална забрана на колите на дизел и бензин и в Европа. А в градове като в Париж, Мадрид и Атина се готвят да забранят движението на дизелови автомобили в центъра на столиците още през 2025 г.
В Щутгарт пък съдът разреши дизелите да спрат още от януари 2018 г. Както още много други градове в Европа, той търси как да се справи с мръсния въздух. През есенния и зимния сезон в града често има дни със завишено ниво на фини прахови частици, тогава пътниците в градския транспорт имат възможност да пътуват на половин цена или да си закупят детски билет.
Тази мярка обаче не доведе до намаляване на вредните емисии. Така се стигна до решението на съда за забрана на определен клас дизеловите автомобили в центъра на града. Ако решението не се обжалва, ще влезе в сила още от Нова година.
През последните години в Щутгарт все по-популярно стана т. нар. споделяне на автомобили, предава кореспондентът ни там Натали Пашева. Става дума за електрически коли, която може да наемете от всяка точка на града и срещу заплащане да се придвижите с нея, а накрая можете да оставите в удобно за вас място.
Жителите на града се питат дали цените на стоките и услугите няма да скочат, ако забраната засегне и камионите.
Според повечето експерти обаче бъдещето на големите градове при всички положения изключва дизеловите автомобили.