Главният архитект на София Петър Диков се присъедини към хората, предимно скулптори, изразили през последните дни особена загриженост за начина, по който се реставрира и съхранява паметникът на „Цар Освободител”. В момента фигурите се поправят в леярна в софийското село Требич.
По думите на Диков трябва да се подобри охраната на реставрирания обект, защото при сегашните условия лесно могат да бъдат отнесени части от него. „Обезпокоителен е начинът, по който се съхраняват фигурите от паметника. Не е лошо да се помисли за организацията на ремонта като сигурността трябва да бъде засилена”, посочи архитекта на пресконференция на Карамата на строителите в България по повод реконструкцията на коня на „Цар Освободител”.
Диков изтъкна, че монументът е определян от специалисти като един от най-красивите конни паметници в историята. В тази връзка главният столичен архитект определи като „пълна лъжа” появилата се по медии информация, че приближени до управлението хора искат да построят подземен паркинг на площад „Народно събрание” и затова се реставрира „Цар Освободител”. По думите на експерта към момента никой няма интерес за построяването на такъв паркинг.
„Когато постъпих в Столична община през 2006 г., аз наследих от предишния екип един технически проект за подземен паркинг на площад „Народно събрание”. От тогава насам движение по този въпрос няма и предполагам, че няма и да има. Няма никаква връзка между реставрацията на паметника и строежа на подземен паркинг”, увери Петър Диков. И добави, че още в средата на 2006 г. МВР е изразило несъгласие с построяването на подземен паркинг зоната около парламента заради изискванията по сигурността на депутатите.
Реставрацията на конния паметника се извършва от руската фондация „Поколение” и е на стойност 1,2 млн. лева. Монументът е проектиран преди 107 години от италианския архитект Арналдо Цоки и не е реставриран от поставянето му. Срокът за приключване на реставрацията на паметника е краят на януари 2013 г., а официалното му представяне ще бъде повод 135-годишнина от Освобождението на България.
От началото на реставрацията обаче специалисти сипят критики към проекта с довода, че е твърде скъп и некачествено изпълняван. По-рано пред bTV скулпторът Велислав Минеков определи като вандализъм начина, по който се възстановява паметника и пряко обвини за това културния министър Вежди Рашидов.