И 15-годишни коли ще стават за таксита - това предвиждат нови облекчения в Закона за автомобилните превози.
И сега част от такситата, в които се качваме, са стари и амортизирани. В момента прагът за възрастта на жълтите коли е 10 години. От БСП предлагат таванът да се вдигне на 15 години. Промените в закона вече минаха на първо четене.
Според промените ще има облекчение за регистрацията на автомобили втора ръка като таксита - досега имаше ограничение те да са не по-стари от 5 години, а с промените максималната възраст се увеличава до 8 години.
За своите 4 години колата на таксиметровия шофьор Николай е удряна два пъти. Кормилото е счупено, част от тапицерията - скъсана. Пари за ремонт няма, няма и за автомивка. „От първия не пали, от втория. Че има забележки, спор няма. Значи аз на ден возя по 15 души, това е нормално, защото това е обществена кола. Хората се качват, возят се и затова е така. Малко преди да се качите пушех, нормално да мирише на цигари”, казва Николай.
И въпреки нуждата от автомонтьор, таксито ще вози пътници още дълги години. „Тя има живот до 2019 г., значи има още 5 години живот. Сега се говори, че ще ги направят и 15 години, значи има да кажем 9 години”, казва шофьорът.
Ако таксито на Николай е амортизирано, то от левицата предлагат скоро да се возим и в 15-годишни коли. „Действително това отваря възможност за притеснения, но ние казваме, след даване на възможност на възрастта да се увеличи, следващата стъпка, която ще предприемем веднага, е повишаване на техническата безопасност на автомобилите”, коментира депутатът от БСП Георги Свиленски.
Председателят на Националния съюз на превозвачите Румен Крумов беше категоричен, че не би се качил в 15-годишно такси. „Не, дори с аргументите, че това е бутиков автомобил”, заяви той.
Според министъра на транспорта Данаил Папазов, най-важнa е техническата годност на таксито. „Аз лично съм направил много проверки вече. Мога да ви кажа, че има таксита, които са на по 2-3 години и изглеждат много по-зле от тези, които са на над 10 години”, коментира той.
Автомонтьорите смятат, че старите коли ще застрашават живота и на клиенти, и на водачи. „По нашите пътища за 15 години всичко може да се разтропа”, обясни автомонтьорът Даниел. Според механиците трябва да се возим на най-много 5-годишни коли.
Ако промените бъдат одобрени, общините ще трябва да определят освен горна, и долна граница на цените на такситата. Това обаче не означава, че цените на услугите ще паднат.