Около 5% от водачите използват мобилни телефони, докато управляват превозни средства. Това важи и за професионалните водачи, които извършват обществен превоз на пътници с автобуси. Това показват данните от национално представително изследване на Държавна агенция „Безопасност на движението по пътищата“ (ДАБДП), предоставени на БТА.
У нас броят на активните водачи е около 3 милиона души. От тях около 169 000 водачи във всеки един момент са готови и използват мобилни телефони, докато са зад волана. Данните на някои преброителни локации показват дял на водачите, използващи мобилен телефон, по-висок от 60%.
Според изследване на германския Съюз на автомобилистите практически всички водачи редовно, без да се замислят, извършват малки действия, които ги разсейват.
Експертите обръщат внимание на това, че действия като това да пием вода, да се наведем и вдигнем паднал предмет, да си извадим очилата от калъфа или да напишем адрес в навигацията водят до разсейване.
Според изследване на Европейската комисия именно разсейването на водачите е един от факторите с нарастващо значение за настъпване на транспортни произшествия. То е фактор в настъпването на 25% от всички катастрофи в Европа.
Видове разсейване
Има четири вида разсейване:
- Визуално
- Физическо
- Умствено
- Звуково
Всяко разсейване по време на шофиране отнема критични секунди внимание. Например, отмествате поглед от пътя, за да „хвърлите едно око“ в телефона. Движите се с 80 км/ч и това отнема около пет секунди, за да видите кой е писал.
За това време изминавате разстояние с дължина на футболно игрище, без да можете да забележите какво се случва около вас. Бихте ли карали със затворени очи?
Или си отхапвате от сандвич зад волана - отнема около 9 секунди, през които поне една от ръцете е заета. В този момент има препятствие на пътя, което трябва да избегнете. Ще го видите ли навреме и ще успеете ли с една ръка да реагирате, питат експертите.
Изследвания показват, че когато правим две неща наведнъж, мозъкът превключва между задачите. Всяка допълнителна задача, с която натоварваме мозъка по време на управление на превозно средство, намалява способността да шофираме безопасно и увеличава риска от транспортно произшествие, защото шофирането е мисловна дейност.
Влияние на метеорологичните условия
Метеорологичните условия също оказват влияние върху водача и неговата концентрация. В разгара на лятото температурата в паркираните автомобили може да надхвърли 60 градуса. Случва се водачът да бърза, да се качи в колата и да тръгне. В тази ситуация рискът е подценен, защото 15 минути престой в толкова затоплен автомобил, може да доведат до топлинен удар и то в движение.
Разсейването у водачите в горещите дни се засилва значително на първо място поради дехидратация. Тя може да причини сухота в очите и съответно нарушено дълбочинно зрение или замъглено зрение. Също така дехидратацията води до замаяност, мускулни крампи, главоболие и др.
При пътуване в горещините водачите трябва да спират всеки два-три часа за раздвижване и прием на течности – поне три литра на ден.
През лятото е налице риск от заслепяване на водача от слънчеви проблясъци. Заслепяването може да е причина за напускане на пътното платно, навлизането в банкета или в насрещното движение. Използвайте слънчеви очила, които намаляват този ефект, без да натоварват допълнително очите.