Близо 1/3 от всички загинали пешеходци през зимните месеци са над 60-годишни. Затова полицията започва кампания за повишено внимание към по-възрастните на пътя.
Преди по-малко от година - в края на зимата, на пешеходна пътека таксиметров шофьор помете и уби две възрастни жени, на 72 и 81 години. Зимните месеци винаги са били рискови на пътя, но оказва се, това с най-голяма сила важи за най-възрастните участници в пътното движение.
През 2012 г. са станали над 6700 пътни инциденти с около 600 загинали - цифрите отчитат положителна тенденция, защото за поредна година катастрофите и загиналите намаляват. При тях обаче са пострадали над 2000 пешеходци, 133 от случаите са с фатален край, при 66 от тях жертвите са над 64-годишни.
Какви са причините и човешките истории зад статистиката? Преди няколко месеца 70-годишният Драгомир Кочунски става част от черната полицейска статистика. На слизане от трамвайната спирка е пометен от жена, която не спира, за да изчака пътниците.
Мъжът няма никаква вина за инцидента. В половината от случаите обаче самите възрастни хора са довели до злополуката - често пресичат неправилно, не се оглеждат, облечени са в тъмни дрехи, а в по-малките населени места вървят върху пътното платно и то по посока на движението.
„Те имат забавени реакции, придвижват се по-бавно, по-трудно. Също имат нарушена преценка за разстоянията и не могат да преценят един автомобил с каква скорост и колко бързо се движи”, казва Владимир Тодоров, Асоциация на пострадали при катастрофи.
Почти всички инциденти се случват рано сутрин или в тъмните часове между 17 и 19 часа, когато по-възрастните излизат на пазар или разходка.
„Да изберат по-светли часови диапазони, в които да излизат - магазините са пълни с всичко, нито хлябът ще свърши, нито водата ще свърши, нито вестникът ще свърши”, съветва Мария Ботева, "Пътна полиция" при ГД "Национална полиция".
Предстои кампанията да бъде широко тиражирана във вестниците и списанията за хората от третата възраст, за да стигнат конкретните съвети до възможно най-много хора.
Полицията моли и самите шофьори за повече толерантност към най-възрастните, защото законът в голяма част от случаите е на страната на пешеходците. В тази връзка трябва да се напомни, че дори няколко километра в час повече или по-малко могат да спасят живот - при сблъсък с пешеходец с 50 км/ч вероятността да оцелее е 50 на 50, само с 5 километра повече обаче, при 55 км/ч, рискът от фатален край скача на 80%.