Миналата седмица във филмовото студио в Бояна се проведе ексклузивен двудневен курс за обучение на актьори в партньорство с AMAW – най-доброто кино-актьорско студио в Лос Анджелис и Лондон. През тези два дни тук в България беше актьорът и преподавател по актьорство Мичъл Мълън, познат ни от филмите „БСП Бесни страшни пенсии”, „Разврат”, „Въпрос на време” и много други.
Преподава повече от 15 години, а от няколко е и част от голямото актьорско студио в Лондон AMAW. Там, където се обучават на актьорство изгряващите звезди на световното кино Shailene Woodley от „Дивергенти” и Alex Dadario от „Сан Андреас” и "Истински детективи".
Разделени по двойки, без текст и подготовка. Така два дни актьорът Мичъл Мълън предизвиква актьорите да излязат извън кожата си и да бъдат себе си едновременно. А през това време всички се забавляват заедно. Той нарича младите актьори – артисти, защото правят изкуство.
„Чувствам се много вдъхновен от всички тук. Не е това, което очаквах определено. Мисля си, че бях предубеден, за това, какво е България. Дойдох и открих, че много от тези студенти и артисти, имат много силен хумор, интелект”, казва Мълън.
Най-добрият съвет според Мълън за един млад актьор е да спре да играе. „Спри да играеш!”, това се чува в залата през цялото време. „Бъди себе си!”, продължава да ги нахъсва да дават най-доброто от себе си. Казва, че няма нищо по-лошо от това един актьор да изпълнява идеята за нещо и някой.
Започнал да играе първо в местен театър, а в киното снимал първия си филм едва 15 години по-късно. Спомня си, че винаги е искал да бъде актьор. Леля му била актриса и той непрекъснато я гледал и анализирал.
„Когато гледах телевизия си мислех: Това мога да го направя! Това трябва да съм аз! Аз мога! - отивах в банята, затварях вратата и казвах репликите пред огледалото. Просто си знаех, че мога.”
Казва също и че думата, с която би определил тези два дни прекарани с българските артисти, е думата „кураж”. Защото в днешно време да правиш изкуство и да се бориш за изкуството изисква най-много кураж.
Сред участниците в мастъркласа не са само начинаещи актьори, а и вече утвърдени лица от екрана – Иво Аръков, Боряна Братоева, Юлиан Костов и певицата Поли Генова.
„Това, което беше интересно за него е, че дори да не си професионален актьор винаги има какво да научиш в повече, което да е ново и да избягаш от клишетата, че знаеш всичко. Рискувай, недей да играеш. Бъди себе си в самата сцена. И аз лично преживях нещо невероятно за мен”, казва актьорът Иво Аръков.
А певицата Поли Генова разказва, че чрез този курс се отдава на своята друга страст – актьорството.
„Имам удоволствието да работя вече 3 години на театрална сцена в България, но до момента не съм се докосвала до киното. Страшно ми се иска това някой ден да се случи и тайничко си мечтаех да срещна човек и въобще хора, които да ми помогнат да мина на едно следващо ниво”.
Актрисата от „7 часа разлика” Боряна Братоева пък преодолява своята срамежливост по време на двудневния курс.
„Още в самото начало започнахме с това, всеки да се определи с една дума. Моята дума беше „срамежлива”. Това, че съм срамежлива да изразявам себе си пред хора и това, което мисля, и се опитвам по някакъв начин да го преодолявам на сцената. Аз го преодолявам като влизам от една роля в друга. По този начин аз се чувствам себе си, колкото и странно да звучи, играейки някой друг, но все пак този някой друг е част от мен.”
Главният виновник Мичъл Мълън да дойде в Ню Бояна и да води двудневния мастърклас е Юлиан Костов, който вече година и половина се обучава по този метод в Лондон.
„След 5 години моята визия за нещата и моето вдъхновение да тръгнем да правим това нещо специално за актьорския курс е да има по 40-50 души, които да са работили по тази техника, да говорят американски или британски английски, да са минали през диалектово обучение също и понеже Ню Бояна си търси кадри за филмите от всички полета на правенето на един филм се надявам след 5-10 години да изкарваме по една-две Нина Добреви на година от актьорското училище.”
А директорът на „Ню Бояна” Яриф Лернер дава заявка за други курсове. „Това е само началото. Продължаваме с такива курсове не само в актьорството, но и за пост-продукция и за сценарии. За продукции, които ще снимаме в бъдеще, имаме нужда от много актьори. Няма смисъл да наемаме от чужбина и те да пътуват до тук, като можем да си обучим наши таланти, от които има изобилие.”