Деца и възрастни се маскират за нощта на Хелоуин. През годините традицията навлезе и у нас, като най-голям интерес представляват костюмите.
Интересен детайл обаче е, че в България на този ден не се спазва оригиналната идея – всеки сам да изработва костюма си, като за по-лесно такива се купуват готови.
Екипен дух, численост и оригиналност – това са критериите, по които преподавателите в Американския колеж в София оцениха костюмите на учениците си. Там по традиция на 31 октомври осмокласниците се състезават помежду си и показват творческите си способности.
„Маскират се като герои от филми, от приказки. По-малко са дяволските рогца. Повечето от костюмите в момента са купени. По-рано бяха само ръчно направени, да речем – от паднали листа”, разказва Александра Александрова, която е завеждаща библиотеката в колежа.
На други места пък се организират празненства извън училището. Така обаче, освен за костюм за Хелоуин, чиято цена е средно около 50 лева, родителите отделят от бюджета си и за парти.
„Днес кувертът при нас е 15 лв., с включена храна и напитка за децата, и съответно програмата за Хелоуин. Ще има танци, ще има вещици и забавления и много лакомства”, уверява Габриела Рангелова, управител на детски клуб.
Хелоуин не е отказ от православието, а весел повод да се маскираме, смята кинокритикът Деян Статулов: „Нека да не приемаме Хелоуин като някакъв западно-католически празник, нека да го приемаме като един карнавал, на който всички деца – малки или големи, се забавляват”.
За празника Статулов се преобрази в Жокера: „Това беше моят критически реверанс към седмото изкуство и към любимия си Жокер и Хоакин Финикс”
И тази вечер на много места в София ще има тематични празненства. А световните търговски проучвания показват, че Хелоуин е вторият най-комерсиален празник след Коледа.