„За да е ясно кой от коя страна на барикадата е, сезирах прокуратурата с доклада за пътните ремонти.“ Това заяви вицепремиерът в оставка Гроздан Караджов на заседание на парламентарната комисия по регионална политика. 

Народните представители изслушаха представителите на междуведомствената работна група, назначена със заповед на министрите на регионалното развитие и благоустройството и на финансите. Комисията провери 906 възлагания от Агенция „Пътна инфраструктура“ по 34 договора за текущ ремонт и поддръжка на републиканската пътна мрежа. Договорите са сключени през 2018 г., 2019 г. и 2020 г. 

Министър Караджов също така разпореди на ДНСК да провери на място и по документи всички проблемни пътни участъци, изредени в доклада. Членовете на работната група препоръчват докладът да се предаде на АДФИ. 

Целта на доклада бе да помогне за разплитане на проблемите с договорите за текущ ремонт, като установи каква част от натрупаните задължения до миналата година по тях да бъдат разплатени, обясни Караджов. Документът обаче не дава отговор на този въпрос, а препоръчва нова работна група да се занимае с плащанията.

Това са законно сключени договори по Закона за обществените поръчки след съдебни обжалвания. Но по тях са правени възлагания над позволения от закона размер и са възлагани на фирмите основни ремонти по договори за текущ ремонт и поддръжка. Това е нарушение на законите за обществените поръчки и за устройство на територията, пише в доклада.  

3,106 млрд. лв. е общата стойност на тези договори. Това е и завареният дефицит в бюджета на Агенция „Пътна инфраструктура“, който съществуваше, когато поехме министерството. От тях близо 80% са приети за основни ремонти от комисията, подчерта вицепремиерът. 

„Единствената възможност за преодоляване на допуснатите несъответствия е органите на изпълнителната власт да бъдат подпомогнати от Народното събрание посредством законодателна дейност“, пише в документа. С други думи – тези обекти не могат просто да бъдат захвърлени и забравени, това ще бъде гигантска разруха и загуба на държавата. Затова тя трябва да ги урегулира със специален акт, като ги провери за качество и безопасност, заяви Караджов. 

Сред изводите е, че е необходимо ново законодателство за инфраструктурните обекти.

Според решението на Народното събрание от април тази година АПИ вече изплати половината от сумите за пътни ремонти по старите договори за текущ ремонт в размер на 656 млн. лв. 

Тези средства са от бюджета на агенцията за 2021 г. и остават като дефицит, защото не са предвидени в актуализацията на държавния бюджет. Затова обещаните от правителството 500 млн. лв. за общините за ВиК и пътни проекти за тази година няма как да бъдат предоставени, каза вицепремиерът.