От 2011 г. до края на миналата година Главно мюфтийство е завело 52 дела за 83 вакъфски имоти, от които 13 джамии. Това съобщиха в интервю за БТА заместник-главният мюфтия на България Ведат Ахмед и главният секретар на мюфтийството Ахмед Ахмедов.
Те уточниха, че голяма част от имотите на изповеданието са одържавени по време на комунистическия режим, както и преди това, а също по време на прехода. Спорните имоти в
момента са собственост на държавата, или на съответната община.
Между тях влизат "Ибрахим паша" в Разград, Ески джами (Старата джамия) в Стара Загора, превърната в музей на религиите, джамията във Враца, сега преустроена като екоцентър, Кърмъзъ джами (Червената джамия) в центъра на Карлово, която в момента не функционира, джамията в Кърджали (сега Исторически музей), както и джамии в Кюстендил, в Гоце Делчев, в Самоков и др.
Ахмедов посочи, че до сега всички дела са на фаза обмен на документация. По темата за имотите в Кюстендил той уточни, че там претенциите са за три вакъфски имота - джамията "Ахмед бей", превърната в Етнографски музей, нефункциониращата джамия "Фатих Мехмед паша", и нашумелият теренна несъществуваща вече джамия, в който според твърдения в медиите, попадал паметника на Ильо войвода.
Паметникът не е в този парцел, а е доста отстрани, а подобни твърдения са спекулация и целят ескалиране на етническо напрежение за извличане на дивиденти от крайни националистически партии, заявяват от Главно мюфтийство.
В страната към момента има 1 550 джамии и месджиди (малки молитвени домове), като около 200 от тях не функционират поради липса на имам, на мюсюлманска общност, поради проблем със собствеността или поради невъзможност да се експлоатират /поради нужда от ремонт/.
Джамиите, които функционират са около 1 300, колкото са и имамите в страната. От тях 600 работят изцяло на доброволни начала, без възнаграждения.
Главното мюфтийство цели да намери средства, за да изплаща заплати и осигуровки и на тях, посочи Ахмедов с уточнението, че имамите получават заплати, основно чрез дарения на мюсюлманската общност.