Казуси и въпроси, свързани с различни житейски ситуации, бяха включени и тази година в голяма част от тестовете на зрелостниците, които днес се явиха на матура по профилиращ предмет.
Такива имаше в едни от най-желаните за тях изпити – география и икономика и биология и здравно образование.
Това съобщиха от Министерството на образованието и науката.
На теста по география трябваше да решават казус, свързан с развитието на Тракия икономическа зона, която е водеща в развитието не само на Южен централен район, но и на страната, и предлага различни икономически предимства.
От зрелостниците се изискваше да анализират текст, карта и графично изображение (схема), с което да кажат защо Тракийската икономическа зона привлича успешно местни и чуждестранни инвестиции.
По биология и здравно образование имаше казус, свързан с реакцията на организма при стресова ситуация. В друга от задачите се изискваше да анализират изображение, свързано с диабета, контрола на нивата на глюкозата, реакцията на клетките към инсулина и недостатъчното му произвеждане в тялото.
На държавния зрелостен изпит по философия зрелостниците отговаряха на въпроси върху „Политика“ на Аристотел, свързани с възникването и целта на държавата. Те трябваше да обосновават и своя позиция по казус за лидерството в клас.
За есето зрелостниците имаха избор между фрагменти на Рене Декарт („Аз не съм нищо друго освен нещо, което мисли, т.е. дух, разсъдък или разум.“) и Ханс Йонас („Дългът се нуждае от чувствителност, за да бъде следван, но той съществува и без да е възприеман“).
На държавния изпит по професионална квалификация в частта му по теория на професията гимназистите писаха по различни теми, свързани с тяхната специалност. Бъдещите застрахователи трябваше да анализират пазарните възможности и да изградят маркетингова стратегия в застрахователната сфера.
За печалбата на предприятието, производителността и ролята на икономическия анализ за дейността на предприятието писаха учениците с професия „Фирмен мениджър“, специалност „Предприемачество и мениджмънт“.
Избралите да учат екскурзоводство трябваше да изготвят културно-познавателен маршрут, като изберат три обекта, сред които Плевенската панорама, Белоградчишки скали, Покритият мост в Ловеч, Пещера Леденика, Пещера Съева дупка, Къща-музей Алеко Константинов (Свищов) и др.
Бъдещите строителни инженери трябваше да направят технологична характеристика на кофражните работи, а агроеколозите за биологичното производство на земеделски култури.
На днешната матура по профилиращ предмет бяха анулирани пет изпитни работи заради опит за преписване. На изпита по професия беше анулирана една изпитна работа.
Последвайте ни за още актуални новини в Google News Showcase
Последвайте btvnovinite.bg във VIBER
Последвайте btvnovinite.bg в INSTAGRAM
Последвайте btvnovinite.bg във FACEBOOK
Последвайте btvnovinite.bg в TIKTOK