На 23 април 2024 г. в София се състоя конференцията „Futures Thinking 2024: Възможни реалности“, организирана от списание Enterprise и Българската стопанска камара (БСК). Експерти от сферата на икономиката и финансите, технологиите, маркетинга, градоустройството очертаха водещите тенденции за дигиталното бъдеще, технологичното развитие, потреблението, банкирането и др.
По време на откриването на събитието Надя Гогова, управляващ партньор и издател на сп. Enterprise, подчерта, че всички ежедневни решения имат отражение върху бъдещето, а за да гледа човек напред, са необходими смелост, въображение и визия. Станислав Попдончев, заместник-председател и главен финансов директор на БСК, подчерта, че светът преминава през глобално геополитическо пренареждане, нов икономически мегацикъл и стремглаво навлизане на множество нови технологии. Той посочи, че сега е моментът да предизвикаме въображението си и да се подготвим за промяната, която предстои.
Катрин Йенсен, анализатор, Joint Research Centre, Европейска комисия, представи процеса по осъществяването на прогнозите и сценариите за бъдещето. Има няколко метода, съгласно които мениджърите могат да се подготвят за бъдещето, вкл. планиране на сценарии и анализ на мегатенденции, допълни тя. Катрин Йенсен представи различни сценарии, които бизнесът може да разработи, свързани с климатичните промени, зелените инвестиции, кризите, които могат да произтекат, и предизвикателствата по пътя към зеления преход, вкл. веригите на доставки.
Петър Кирков, национален координатор по киберсигурността за България, говори за развитието на технологиите и изкуствения интелект в частност, както и промените, които ще предизвика това развитие. Той направи смела прогноза, че до няколко години до едно-две десетилетия вече няма да има програмисти или пък специалисти по киберсигурност.
Събитието протече с няколко тематични панела, посветени на новите технологии, бъдещето на потреблението, градовете на бъдещето, медиите на бъдещето.
В панела, посветен на медиите на бъдещето, участваха журналисти и медийни експерти, сред които и Господин Йовчев, главен оперативен директор на bTV Media Group. Модератор на дискусията беше Иван Янакиев, Председател на УС на БДВО. Журналистът Сирма Пенкова коментира, че за много хора е трудно да преценят коя публикация е реална и коя е изготвена от изкуствен интелект. Най-важното за медиите е да защитават доверието, което хората им дават, и да не го губят.
Според Господин Йовчев преди няколко години говорехме за медийна грамотност в контекста на фабриките за тролове и дезинформацията, а технологиите имат по-нови проявления. Слуховете за смъртта на традиционните медии обаче са силно преувеличени, технологиите предоставят възможности и не се противопоставят на традиционните медии, а се формира една нова екосистема от различни платформи, каза още той.
В последния панел за финансите на бъдещето бяха обсъдени тенденциите във финансовия сектор през следващото десетилетие.