Aвстриецът Флориан Скала е главен изпълнителен директор на bTV Media Group от края на 2016 г. Под негово ръководство bTV сериозно подобрява цялостните си бизнес резултати и се утвърждава като предпочитан телевизионен канал, желан работодател и силен български бранд.
Преди да дойде в България, Скала е бил на ръководни позиции в Markiza Group в Словакия (също част от CME) и „RTL Австрия“. Професионалният и житейският му път преминават през доста уроци, срещи и случки; през много взети решения, много свършена работа и много първи неща.
И за екипа на списание „Мениджър“ при подготовката на материала с него през юни тази година се случиха някои неща за първи път – първата фотосесия, проведена дистанционно през Zoom видео разговор заради пандемията и правилата за работа от вкъщи, и първият опит за представяне на героя от корицата през негов личен разказ за важните моменти в живота му.
Тръгвайки от схващането, че всеки човек си има своята история и своя „филм“, избрахме да дадем думата на Флориан Скала в няколко епизода от „сериала“ му в телевизионния бранш. Приятно гледане, т.е. четене.
Флориан Скала в 10 епизода
Епизод 1: Пилотен
Телевизията беше прозорецът към света в тийнейджърските ми години – със завладяващите семейни шоупрограми в събота вечер, с емблематичните реклами на големите марки, за които всички говореха. И може би най-хубавата част – големите футболни турнири, които събираха пред екрана милиони хора по света. Изумително.
Детството ми премина най-вече със спорт по обществените канали – гледах зимни и летни, популярни и нишови, всякакви спортове.
Тогава много ме привличаше работата на спортните коментатори, които бяха толкова близо до емоцията на терена, знаеха много, за да ни ориентират в играта, и често пътуваха по целия свят. Мечтаех за тази работа. Сега почти всички TV професии са ми много интересни, защото обичам да се ангажирам с всеки аспект на работата в bTV. Но не се виждам в продукцията или на екран. Всъщност никога не съм имал съмнения за избора си на кариера.
Погледната отвън, работата в телевизия обикновено се свързва с адреналин, динамика, всекидневни изненади, бързи реакции и винаги малко магия. Това често е вярно, но същината на този бизнес е много повече в проучването, стратегията, бюджета, планирането, с абсолютно превъзходство на разума над емоциите и много, много усилена работа на талантливи хора. Това се научава още при първия професионален контакт с телевизията.
***
Епизод 3: Екипен играч
Безценен опит и увереност в TV мениджмънта придобих в Markiza Group от семейството на СМЕ в Словакия като директор "Продажби". Да ръководя екип в рамките на компанията беше различно от опита ми в рекламната къща, която нямаше собствени мащабни продукции. Най-важните мениджърски уроци от тези първи години важат и до днес: разчитай на екипа си за нови отговорности, но остани ангажиран и въвлечен в процеса на работа; ако искаш някой да се представя според очакванията ти, покажи му как чрез своя пример; комуникирай и слушай, за да имаш винаги възможно най-правилната преценка.
Екипът те следва, докато вижда адекватна комуникация и аргументи, с които разбира подхода и решенията ти. За мен е важно да давам открита, индивидуална обратна връзка, с аргументи и примери, с лично признание - независимо от позицията, йерархията или вида постижение. Хората трябва да знаят как точно работата им помага на компанията да расте, както и че поздравленията, които получават, не са протоколни.
***
Епизод 6: Отговорността да си свободен
Свободата на словото е дар на демокрацията, но също и огромна отговорност. Aз виждам истинска свобода на словото, отразена в редакционната политика на bTV, но също и пропаганда и обслужване на лични цели, маскирани като "свобода на словото", в други канали и медии. Мога само да се надявам, че с всеотдайната си работа и упорито отстояване на журналистическата етика помагаме на хората да разграничат едното от другото. Всеки ден отразяваме фактите според най-високите професионални стандарти и с помощта на най-въздействащите изразни средства. Това е нашият начин да поддържаме здравословна медийна среда в интерес на хората в България.
Според много проучвания bTV се разпознава като символ на качествената и независима журналистика. Когато използваме силата си, за да допринесем за по-добър живот в страната, това се оценява високо и от всички, които имат отношение към работата на медията. Няма конфликт в това частната телевизия да има обществена функция, защото всички печелят. На източноевропейските пазари социалната мисия се изпълнява от частните телевизии, които са най-популярни. В Западна Европа е по-различно - там обикновено обществените телевизии изпълняват успешно присъщата си роля, но, разбира се, има изключения и сред комерсиалните канали.
bTV е най-любимият TV канал, с най-високо доверие и защото съдържанието му е неразривно свързано с ценностите и приоритетите на българите. Продуцираме шести последователен сезон на "Фермата", защото възхвалява местната култура и популяризира традиционни ценности, внимание към природата, патриотизъм. MastcrChef пък е TV шедьовър в кулинарния жанр, много популярен и близък до българската публика. Това са само част от примерите как нашите зрители ни водят в решенията, свързани със съдържанието.