Как да се улесни достъпът на пациенти до лекарства – тази тема беше дискутирана в съсловните организации.

Сред предложенията са:

  • личният лекар да изпраща рецепта по телефона;
  • документът за предписаните лекарства да се заменя при улеснена процедура;
  • медикаменти да не се отпускат извън аптеки и дрогерии.

„В магазините за хранителни стоки лекарства няма да се продават, защото е опасно. Дискутирана беше възможността фармацевтът да получава от лекаря копие на рецептата по телефон. Тепърва ще се уточняват начините“, обясни Димитър Маринов от Българския фармацевтичен съюз. 

По думите му за фармацевтите е важно да се убедят, че рецептата е действителна. Чрез личния код на лекаря няма да бъде възможно, защото той е публична информация. Обсъжда се и как веднъж изпълнена, да не се злоупотребява с повторно предоставяне на копие от рецептата. 

„Ние телефонни разговори водим, когато се налага, когато има нещо неясно или имаме допълнителни въпроси. В крайна сметка ние трябва да си вършим работата. Не може цял ден да си говорим по телефоните, нито може да се назначи човек, който да отговаря само за това“, обясни Маринов. 

Недостигът на медикаменти 

Представителят на БФС посочи, че лекарства на склад има, но не и по аптеките. 

„Трудно се намират. В една аптека има едно, в друга – друго. В този момент има конкретно търговско наименование на лекарство. След малко това свършва – появява се второ, трето“, заяви фармацевтът. 

Той отправи апел към лекарите да изписват или по международно непатентно наименование, или да отбележи на рецептата, че разрешава генерична замяна. По думите му това ще увеличи многократно шансовете за откриване на даден медикамент. 

„Логистиката е доста сложна в момента, всички полагат усилилия. Имаме уверение, че до края на месеца тези проблеми ще бъдат изчистени и повече медикаменти ще се появят по аптеките“, посочи още Маринов.