Бившите и сегашните управляващи влязоха в задочен спор за размера на евросредствата за България през следващия програмен период до 2020 г.

Докато тече представяне на успехите за последните седем години, изникна и въпросът за материалната полза от 7-години членство в Европейския съюз. Администрацията от днес дава равносметка: готови са 140 км магистрали, 13 км метро, канализация за стотици хиляди българи, а още много придобивки са в строеж.

„Надали някой се замисля за това, че училището, в което учи детето му, е реновирано със средства от ЕС, или че градинката, в която играе, е построена по този начин”, обясни Милена Виденова, главен сътрудник „Управление на програми и проекти".

Докато тече кампания за ползите от еврочленството, политиците преговарят с Брюксел за следващия 7-годишен бюджет. Числата на бившите и сегашните управляващи се разминават с почти милиард евро.

Според бившия министър по усвояването на европарите и настоящ депутат от ГЕРБ Томислав Дончев, парите не са намалени. „Не мога да разбера дали всичко е въпрос на криви сметки, дали някой се заканва от сега парите да не бъдат усвоени в целия обем, или е ниска категория политическа спекулация”, обясни той пред bTV.

Разпределението на парите по програми също е дискусионна тема. Един от инструментите, който дава аргументи, е компютърният икономически модел СИБИЛА. Симулациите например са показали, че ако се инвестира в образование и квалификация, икономиката на България ще се развие по-скоро, докато новите пътища разкриват ефекта си след време.

„Веднъж придобити, тези умения могат веднага да се реализират на пазара на труда, но в течение на времето те не могат да дават по-големи и по-големи ползи, докато с една построена магистрала е точно обратното”, обясни Антон Гладнишки, началник отдел Национални стратегически програми за развитие.

Прогнозите, направени с модела преди година, са показвали, че ако ги нямаше еврофондовете, заплатите сега щяха да са с 12% по-ниски, а безработните вероятно щяха да са 16%, а не 12%.