До няколко пъти по-високи сметки за ток за януари прогнозират от енергийните дружества. Могат ли да ни спрат електричеството, ако обжалваме сметката си?
Всеки потребител, който счита, че му е начислена сума за повече от изразходваната от него електрическа енергия, може да подаде жалба към електроразпределителното дружество.
За януари от ЧЕЗ са получили 94 жалби от хора, които се съмняват, че са им надписани сметките, което е с 20% по-малко, отколкото за същия период на миналата година.
ЕВН отчитат двойно по-голям брой жалби, а от Енерго Про към момента не ни предоставиха информация.
От няколко години семейство Владимирови се отопляват с ток и с локално парно на дърва. Признават, че сметките им са намалели значително, въпреки това последните фактури са високи. Чакат и януарските.
„Не виждам за какво може да ни дойде по-висока сметка, парното работи”, каза Иван Владимиров.
„Ако има промяна, това означава, че се прави манипулация на сметката”, казва и Владимира Владимирова.
От ЕРП-тата обясняват, че всеки може да обжалва сметката си за ток. До произнасянето на дружеството обаче не сме длъжни да я платим.
„Докато не се изясни случаят и не се направи проверка и няма резултат от нея, за тази сметка клиент не може да бъде прекъснат”, обясни Димчо Станев от дирекция "Обслужване на клиенти", ЧЕЗ-България.
Сметките за ледения януари се очакват следващата седмица - значително по-високи от декемврийските.
„За някои може да бъде съвсем незначително, а за други може да бъде в 70 – 80% или дори в пъти”, посочи Станев.
Ако сметката на Владимирови е по-висока, те са готови да подадат жалба.
„Дори да е една стотинка, трябва да си търсим правата като потребители. Така ние ще научим и компаниите, и институциите да бъдат коректни”, категорична е Владимира.
От енергодружествата напомнят, че едва 4% от подадените жалби за надписани сметки се оказват основателни.
Не трябва да забравяте, че проверката на жалбите може да продължи до 20 работни дни. И ако тя се окаже неоснователна, ще се наложи да платите едновременно две сметки за ток.