Европейската комисията прие днес мотивирани становища за България в четири области. Мотивираното становище е втори етап от процедурата на ЕС за нарушения в държавите членки, по-позната като наказателна процедура.
Становищата срещу България са в областта на енергийната ефективност, околната среда, пътната безопасност и единното европейско небе. Страната има два месеца да изпълни своите законови задължения, като в противен случай я заплашващ още 4 дела пред Съда на ЕС.
ЕК отправи официално искане към България за пълно съгласуване на националното законодателство с Директивата за енергийната ефективност. Съгласно нея държавите от ЕС трябва да постигнат определени икономии на енергия през периода от 1 януари 2014 г. до 31 декември 2020 г.
Страната трябва да направи това чрез задължителни схеми за енергийна ефективност или други целенасочени политики за насърчаване на енергийната ефективност в домакинствата, промишлеността и транспорта.
Сред останалите изисквания са енергийни одити на големи компании на всеки четири години, повече права за потребителите про измерването и таксуването на енергийното им потребление, ежегодно обновяване на поне 3% от сградите на централното правителство и енергийно ефективни обществени поръчки.
Брюксел изисква от властите в София да намалят равнището на серен диоксид (SO2) в околната среда. България е нарушила Директивата за качеството на въздуха, с която държавите от ЕС се задължават да спазват дневни и почасови гранични стойности на концентрация и да изготвят планове за качеството на въздуха с подходящи мерки за понижаване на равнищата на SO2.
Българите в две зони – една в югозападната и една в югоизточната част на страната, са изложени на прекомерни концентрации на SO2 поне от 2007 г. насам. Мерките, взети в югозападната зона, са били достатъчно ефикасни, за да се приведат стойностите в съответствие със законодателството на ЕС през 2013 г., но в югоизточната зона продължават да се наблюдават прекомерни количества замърсители, вредящи на човешкото здраве.
България с още три страни (Кипър, Люксембург и Словения) трябва да приложат напълно Директивата за трансграничен обмен на информация за нарушенията на правилата за безопасност на движението по пътищата. Тя обхваща нарушения като шофирането с превишена скорост и в нетрезво състояние, позволява идентифицирането и съдебното преследване на шофьори от ЕС във връзка с нарушения, извършени в държава, различна от държавата, в която е регистриран автомобилът им.
Освен това Комисията поиска от България да установи санкции за авиокомпаниите, нарушаващи правилата на ЕС за управление на въздушното движение.
От авиокомпаниите се изисква да спазват отредените им полетни планове и летищни слотове, а от държавите членки се изисква да определят санкции в случай на нарушение на правилата. Необходима е национална система за санкциониране на злоупотребите с летищни слотове и полетни планове, както и паралелните полетни планове.
МС се похвали
И докато Еврокомисията започна четири нови наказателни процедури срещу България, Министерски съвет се похвали, че очаква Брюксел да закрие 20 процедури срещу страната.
„От всички 328 процедури, започнали след 1 януари 2007 г., закрити са 261. По оставащите все още открити 67 процедури може да се очаква ЕК да вземе решение за закриването на 20 процедури поради изпълнение на ангажиментите на България”, се посочва в доклад за изпълнените ангажименти.