С ново лого и нов слоган България върви към еврозоната. Mотото на кампанията по въвеждане на общата валута е "Единството е сила", съобщиха от финансовото министерство.

То е препратка към легендата за хан Кубрат и снопа пръчки. Оттам казаха, че шансът да въведем еврото от януари догодина е реален, тъй като изпълняваме повечето от критериите за въвеждането му.

Нисък дълг, малък дефицит, дългосрочни лихвени проценти, а с приемането на закона за БНБ и законодателството ни отговоря на изискванията.

Под въпрос обаче остава инфлацията – ще успеем ли да я свием до исканите нива, след като последните данни у нас са за годишна инфлация от 4,7%.

„Инфлацията извън еврозоната всъщност е значително по-висока от тази в еврозоната, така че, еврозоната е добър инструмент за намаляване на инфлацията в България“, каза зам.-министърът на финансите Ивайло Яйджиев.

Икономисти също не прогнозират еврото шоково да оскъпи стоките и услугите.

„Нито в прибалтийските държави имаше такава, нито в Хърватия, която видяхме преди месеци. Спекула ще има разбира се, ще има заиграване с тези цени. Всеки бизнес се опитва да си увеличи печалбите, но за системен ефект не можем да говорим“, обясни Адриан Николов от Института за пазарна икономика.

Колкото до това ще успеем ли да покрием критерия за ниска инфлация до средата на годината, когато трябва да е готов европейския доклад за готовността ни, от ведомството обясниха:

„От една страна забавяне по-бързо забавяне на инфлацията в България, от друга страна ускоряване, което бе малко неочаквано, на инфлацията в еврозоната. Според мен има реалистичен шанс ние да се вместим в тези критерии“, добави Яйджиев.

България има пет месеца, за да изпълни всички критерии за въвеждането на еврото.