Имаше индикации, че подкрепата за Кунева няма да е толкова голяма, колкото би трябвало, но да коментираме резултата. Важен е резултатът. Много ми е трудно ми е да коментирам парламентарното поведение на другите политически сили. Това каза в предаването „Лице в лице” вицепремиерът Томислав Дончев и допълни:
„Нашето поведение е абсолютно последователно, ние имаме споразумение, подписано преди година и няколко месеца, след оставката на професор Танев, чакаме предложение за нова номинация от страна на Реформаторския блок, получаваме такава, абсолютно последователно си изпълняваме всички ангажименти и това предложение от името на министър-председателя е внесено в пленарна зала, където то получава подкрепа от всички народни представители от ГЕРБ. Нашето поведение е просто, прогнозируемо и изцяло според постигнатото споразумение от преди година и няколко месеца”.
В подобна сложна политическа конфигурация, пълна стабилност и единомислие между политическите сили е невъзможна, особено след процесите в Реформаторския блок.
По отношение на българската номинация за генерален секретар на Организацията на обединените нации, Томислав Дончев заяви: „Премиерът е направил коментар само преди два часа нямам какво да добавя към коментара, който той е направил. Той е споменал, че текат преговори, имаме стремежа България да влезе в това състезание с най-много шансове и ще направим всичко необходимо за това.
По отношение на Закона за обществените поръчки, който разбуни духовете, Дончев каза:
„При условие, че той е внесен подготвен от екипа ми под мое ръководство не считам, че той дава шансове за корупция. Нека разделим нещата на две – чисто технически и чисто политически. Чисто технически, първата голяма грешка е причината за корупцията да се търси в закона. Причината за корупцията е неспазването на закона, а не законът".
Нередностите са свързани не със следването на текст от закона, а с нарушаването на закона. Това е проблем не само на новия, това е проблем и на стария закон, добави вицепремиерът.
"Коментираните текстове, които уж давали шанс за корупцията, те са точно текстовете, които ние бяхме задължени да транспонираме от въпросните европейски директиви. Ако някой има укор, че подобни текстове отварят врата за корупцията, е редно да се обърне към европейския законодател.
Как може предварителното пазарно проучване да води до корупция, при условие че в закона е регулирано как се прави. До момента този процес се е правил абсолютно неформално, без да бъде регулиран от закона. Това беше коментирано като вратичка за корупцията, което е съвършено несъстоятелно или пък ускореното възлагане, че давало шанс за корупция".
Някои колеги в стремежа си да демонстрират остро опозиционно реформаторско говорене намериха удобна тема в закона, но това беше грешка, коментира още Томислав Дончев.
Спешното или ускореното възлагане, когато обстоятелствата го налагат, не отваря никакви възможности за корупция.
Съкращаването на срокове не ограничава конкуренцията. Би имало шансове за корупцията, ако една поръчка е ограничена с договаряне или насочена към малък кръг кандидати.
Съкращаването на сроковете не отваря шанс за корупцията.
Голямата грешка на всички, които коментират е, че считат, че допускането на повече кандидати в една процедура отваря врата на корупцията. Всъщност е точно обратното.
Логиката е обратната – колкото повече конкуренция, колкото повече фирми са допуснати, колкото повече конкурентни оферти, толкова по-малко корупция и толкова по-добър шанс за възможно най-добро качество на най-добра цена.