БДЖ ще изпадне в много тежко състояние със спирането на държавната субсидия, прогнозира министърът на транспорта Ивайло Московски в студиото на „Тази сутрин”. По думите му и без това дружеството е недосубсидирано.
Московски обясни, че през 1995 година е теглен заем от Световната банка, а тогава е имало само едно дружество – БДЖ, включващо в себе си и железопътната инфраструктура. Гаранцията тогава е покрита от финансовото министерство с пари от бюджета.
По думите на Ивайло Московски, повечето пари реално са ползвани от НКЖИ. Той каза, че вярва, че ще се намери начин да за прехвърляне на плащането.
Не вярвам г-н Дянков да остави ситуацията в това състояние, каза Московски. Но предупреди, че намалената субсидия може да се отлага, но недостигът на средства ще се усети в края на годината.
Министърът обаче увери, че няма да има забавяне на заплатите в БДЖ поне за следващите два месеца. Той каза още, че нас 350 хиляди души имат право на карти за безплатно пътуване. Голяма част от тях не са от системата на железниците.
Ако тези карти бъдат отнети като привилегия, се очаква приходите на компанията за година да се увеличат с 200 милиона лева.
Министърът обаче посочи, че загубите на дружеството от кражбите на горива годишно са 4-5 милиона.
След като се краде, има и къде да се пласира, каза Московски. По думите му разследващите последния опит за кражба на гориво предстои да установят цялата схема. Той отново се извини, ако е обидил синдикатите:
„Всички честни хора, които се трудят в железниците заслужават респект и уважение, каза Московски, но отбеляза, че в длъжностната характеристика на нощната смяна не пише, че трябва да се ходи с туба и маркуч.
Програмата за цифровизацията в България няма да бъде отлагана. Държавата ще осигури безплатно декодери за социално слабите, каза Московски. За необходимите устройства са отделени 17,5 млн. лева, а хората ще бъдат избирани по списък на социалното министерство.
С въвеждането на цифровизацията хората, които нямат кабелна или сателитна телевизия, ще могат да гледат няколко тв програми на една честота.
Планът за цифровизация обхваща следващите пет години. Необходимата сума за освобождаване на честотите за наземно радио-телевизионно разпръскване ще е около 110-120 милиона лева. Така Московски опроверга твърденията на Симеон Дянков, че това ще струва около 300 милиона. Двамата са постигнали консенсус по въпроса, стана ясно от думите на Московски.
Министърът обеща още до няколко дни да бъдат възможни скорости от над 140 км в час в отсечката Пловдив- Димитровград.
Дни след като властта се повози със 140 километра в час по същата линия от железниците признаха, че влаковете се движат много по-бавно. Ивайло Московски обаче се ангажира, че в отсечката новите мотриси ще могат да развият високата скорост. В момента се съгласува новият график и до дни разпределението на влаковете в отсечката ще е факт.
До месец ще бъдат пуснати в експлоатация и нови спални вагони.
За закупуване на нови влакове до 1 януари 2014 година могат да бъдат усвоени 600 милиона лева. А в момента се правят инвестиции за над 1 милиард, които ще приключат след 2 години.
Новите влакове с телевизия, интернет и високи скорости ще бъдат факт от 2014 година, каза Московски и уточни, че са необходими още 2-3 години, за да се видят резултатите от неговата работа.