- Г-н министър, създава ли напрежение случващото се между Русия и Украйна и това, че ние сме в НАТО от гледна точка на руските военните доставки, които трябва да се правят, за да си поддържаме авиацията?
-Именно авиацията е най-зависима от Русия. Там са всъщност и най-скъпите договори за подготовка на полетите, за поддръжка на самолетите. Макар да няма сериозни смущения в доставките, има закъснения в рамките на допустимото на доставките с няколко месеца. Тази голяма степен на зависимост при усложняващата се обстановка и необходимостта на авиацията да реагира точно на провокации от страна на Русия, създава повишен риск и напрежение както във ВВС, така и в ръководството на МО. Затова търсим решение за намаляване на тази зависимост.

Какво трябва да бъде това решение?
- Това решение трябва да бъде търсено в направление ускоряване на процеса на придобиване на изтребител за българските ВВС и по- тясно сътрудничество със съюзниците, каквото виждаме с летателната тренировка "Тракийски орел", когато с участието от други страни членки на НАТО на по-ниска цена съвместно български пилоти и пилоти на НАТО могат да гарантират въздушната сигурност и да се поддържа по-висока подготовка на нашите пилоти.

- Може ли само на съюзниците да разчитаме да гарантират въздушната ни сигурност?
- За да бъда откровен, възможно е така, както се случва със Словения и Балтийските републики и Исландия. Но не считам, че това е най-доброто решение за България. Намирането на по-добър вариант изисква усилия за това не само от ВВС и МО. Затова и в Националната програма България в НАТО и европейска отбрана до 2020 г. ние искаме да предложим комплексен подход, който да открои възможността за достатъчно ресурси в отбраната, които да решават най-важните проблеми по въздушната и морската сигурност, и компютърната сигурност, без това да означава ощетяване на Сухопътни войски, които са основен инструмент за участие в операции и за подпомагане на гражданските власти.

- Това какво означава? Каква ще бъде съдбата на МиГ-29 . Има казус конкретно с тези самолетни двигатели, които вече са досатвени и трябва да се платят?
- Ще бъдат платени. Въпросът е в лимитите за месечните плащания при този съкратен бюджет. 14 млн. ние не можем да ги платим в рамките на един месец. Това означава да не платим нищо друго. Простите разчети показват, че, ако продължим да използваме в бъдеще МиГ-29 - самолет с 2 двигателя, който на всеки 350 часа трябва да бъде пращан на ремонт - ремонт който струва по 3 млн евро, ако ни трябват достатъчно брой часове за подготовка на пилотите, ние трябва да плащаме 50 мл. лева на година! Само за двигателите. Това, което искаме да предложим в Националната програма, е съгласие на национално ниво в следващите 5 години. Въпросът с използването на МиГ-21 и МиГ-29 да бъде решен и да преминем към гарантиране на въздушния сувeренитет с друг тип изтребители, като това не натоварва бюджета на Министерство на отбраната и не отнема ресурс от другите видове въоръжени сили. Това са параметрите. Решението трябва да дойде от нашите експерти и след консултации с нашите съюзници.

- Вие можете ли да сложите началото в този процес като служебен министър?
- Националната програма ще бъде приета в постановление на Министерски съвет. Тя ще очертае какви са приоритетите на експертите в Министерство на отбраната и други ведомства, и в консултации с нашите съюзници. Оттам нататък всеки проект над 100 млн. трябва да бъде одобрен от парламента, но проектите под 100 млн. трябва да се изпълняват ускорено, защото имаме приети цели на силите миналата година, които трябва да изпълняваме

- Значи до 5 години трябва да има постепенен отход на МиГ-29 или директно спираме експлоатацията му и търсим решение за нов изтребител?
- Това е решението, което очаквам да дойде скоро, до 2-3 седмици от ВВС, тъй като Националната програма трябва да бъде сглобена и представена за правителствено обсъждане до 20 септември

- С руските части как ще процедирате? ако не ги платите, ще има неустойки.
- Ако не бъде извършено плащане 60 дни след достaвката. Неустойките са по дни, но не могат да надвишават 204 000 евро. Това е максималната неустойка. Но разчетите са голяма част от тези 14 милиона за двигателите да бъдат платени в рамките на 60 дни и да не се стигне до неустойки. Нека да споменем, че договорът е изтекъл февруари, а доставката е направена през юли.

- Много е сложна ситуацията. Как бихте я дефинирали в едно изречение?
- Необходима е трансформация, а трaнсформация означава да имаш план да постигнеш невъзможното. Това, което създава напрежение вътре във Въоръжените сили, е че в последните 10-15 години основните инвестиции са направени във Военновъздушните сили. Има 800 млн. похарчени за хеликоптери и 200 млн. за транспортни самолети, които не решават главния въпрос за зависимостта на въздушния суверенитет от Русия и огромните разходи по поддръжка на руските самолети и радари. Сега военновъздушните сили имат последен шанс да представят решение, което да бъде прието и от другите въоръжени сили и да е убедително за ръководството на България.