Държавната комисия за енергийно и водно регулиране (ДКЕВР) е залята от жалби за високи сметки за ток. 60 на сто от всички оплаквания през последната година са заради високи или грешни фактури.
За изминалата 2012 г. 2500 човека са имали нерешими проблеми с някоя от институциите, пряко свързани с бита ни. 60% са жалбите срещу енергоразпределителните дружества, 25% срещу ВиК, 15% срещу Топлофикация. Рязко се увеличават жалбите заради некачествени услуги и грешки на енергодружествата.
„Тука има грубо нарушение от тяхна страна и те са просто бездушни. Те просто си искат парите. Много трудно се комуникира с тях, изключително трудно", смята собственичката Диана Владова.
Жалби като тази не са рядкост в ДКЕВР. Най-често хората са недоволни от начисленото им потребление на ток. Често се откриват грешки в измервателните уреди, а инкасаторите правят подмяна и проверки в отсъствието на абонатите. Всяка 4-та жалба е в полза на потребителя.
"Около 20-25%, точно е трудно да се определи, тъй като част от жалбите се решават още в процеса на изискване на информация от самите дружества", уточни Весела Корова от дирекция „Жалби” в ДКЕВР.
През изминалия януари има истински бум на жалбите срещу ЕРП-тата в страната. Често държавният регулатор не може да вземе страна в споровете като в случая на заложната къща.
"Не отричаме това, че може би трябва да платим някакви пари, но не и такава крупна сума накуп. В края на краищата това е сума, която не е по наша вина", заяви Диана Владова.
"Станаха по-сложни жалбите. Поради тази причина не са по-бързи като срок за изпълнение", контрира Весела Корова от ДКЕВР. Оттам напомнят, че преди да изпратите жалбите си към тях, трябва първо да потърсите правата си пред самото дружество, за да може регулаторът да има и двете гледни точки.
ВиК и Топлофикациите също често предизвикват потребителското недоволство - най-често жалбите от тях са свързани с прекалено големи сметки на общите водомери в сградите и за нереално голям отопляем обем при парното.