Отпадането на учениците от образователната система – това е проблем, който bTV следи от години.
Въпреки усилията на държавата, все още хиляди деца са извън класната стая. Ето и конкретен пример: 3431 ученици са посещавали различни училища през първия срок, но са отпаднали през втория.
На този фон над 62 000 са децата са върнати в училище и задържани в класната стая през последните седем години, откакто действа Механизмът за съвместна работа на институциите.
Разгледай онлайн нашите промоционални брошури
В сливенското село Сотиря учат над 300 деца. Миналата година от училище са отпаднали 84. Причината – масово родителите заминават на работа в Италия.
„Винаги сме казвали – записвайте ги там, където ги водите с вас, не е важно да са при нас, важно е да ходят на училище. Ние работим в тази посока непрекъснато – ежедневно и ежеминутно“, обяснява Женя Георгиева, директор на ОУ „Св. Паисий Хилендарски“ в село Сотиря.
Учителите полагат усилия, за да върнат в клас поне близо 40% от отпадналите ученици.
„Това е дейност, която за да е успешна трябва да се развива непрекъснато, през цялата учебна година, а ние имаме изключително тесен контакт с родителите“, категорична е Мария Хаджистойчева, зам.-директор на ОУ „Св. Паисий Хилендарски“ в село Сотиря.
В началото на декември Министерството на образованието и науката търсеше над 9000 деца, които не ходят на училище или на детска градина. За мащабите на проблема bTV разказа в „bTV Репортерите“.
От седем години у нас действа Механизмът за съвместна работа на институциите. В групите за обхват участват полиция, социални служби, учители, медиатори и представители на общината.
„Последната година, по данни на ЕС, България вече показва по-малък дял на отпадналите деца. Но ЕС следи 18-24 годишните. Така че това, което механизмът прави сега, ще го видим след няколко години“, обяснява Петя Георгиева от Инситута за пазарна икономика (ИПИ).
Сред най-честите причини за отпадане от училище са миграция в страната или чужбина, ранен брак, грижа за член на семейството, детски труд, липса на дрехи и обувки и дискриминация.
„Почти до Коледа и Нова година постоянно има деца, които да записваме. По- тъжното е, че голяма част от тези деца отпадат през януари, февруари и март и до края на учебната година. Това е един кръговрат, с който трудно можем да се справим, но полагаме усилия“, обяснява Мария Хаджистойчева от училището в село Сотиря.
Колко деца и младежи не са в класната стая този срок и защо – това ще стане ясно след обходите тези седмици.
По темата работиха Николета Хаджийска и Дани Атанасова.