Държавата е абдикирала от контрола върху леката и свръхлеката авиация, предупреди браншовата асоциация. Малката авиация е три четвърти от цялата авиация на България, но част от нея е в сивия сектор.
Без малката авиация няма голяма авиация, тъй като за да стане граждански пилот, всеки се обучава на малък самолет. Таксите за регистрация и техническа годност на малък и на търговски самолет обаче са еднакви.
Председателят на Асоциацията на свръхлеката авиация Цветан Доганов обясни, че в категорията влизат парапланери и мотоделтапланери. „Държавата няма сведения за всички свръхлеки въздухоплавателни средства в регистъра си, защото струва толкова, колкото да се регистрира Боинг или Еърбъс. Собственикът трябва да плати, да си поддържа летателната годност, програма за техническо обслужване”, допълни Доганов.
Проблем създава и лицензирането на летателните площадки. Във Великобритания, например, може да се излита от всяка поляна. У нас обаче трябва лиценз.
„Всички лицензионни режими, които специалистите в Министерство на транспорта решат да отпаднат, аз ще ги подкрепя”, увери транспортният министър Данаил Папазов.
За по-ефективна регулация върху малката авиация, браншът предлага да се контролира сам вместо въздухоплавателната администрация, за което е нужна наредба.
„В момента ние регулираме всичко, но обема на тази работа е много голям може би три четвърти или даже повече от целокупната авиация е леката и свръхлеката авиация”, обясни директорът на „Гражданска въздухоплавателна администрация" Минчо Цветков.
„Тази наредба е важна. Цялата свръхлека авиация ще бъде на светло - няма да са анонимни пилоти и анонимни въздухоплавателни средства и в интерес на всички ще бъде да излязат на светло и да почне изпълняване на полети по правила и това има пряко отношение, ако говорим за безопасност на полетите”, категоричен бе Цветан Доганов.
От въздухоплавателната администрация обещават да публикуват наредбата до седмица.