Небето над Украйна ще остане затворено за дълго време, прогнозират авиоексперти. Забраната за полети над военната зона ще се отрази на региона и на въздушния трафик над България.
След свалянето на малайзийския самолет ръководителите на полети в Европа за часове са изправени пред изпитанието да направят изцяло нова организация на въздушното пространство така, че търговските полети да не минават над Украйна. Първоначално се заобикаляше зоната над Крим и част от Черно море, а със затварянето на въздушното пространство над Източна Украйна авиокомпаниите взеха решение да не прелитат изобщо над държавата.
„Моето мнение е, че по-рано трябваше да бъдат затворени тези зони. Но виждате, като има военни действия, никой не гарантира безопасността и в същото време трудно се доказа вината. Ще очакваме едно задълбочено разследване да се докаже вината как се е достигнало до този инцидент”, обяснява Иван Дяксов, зам.-генерален директор на Ръководството на въздушното движение (РВД) по оперативната дейност.
Полетите от близкия и далечен Изток за Европа са 150-160 над Украйна. Тези, които идват от Bлизкия изток заобикалят Украйна от север, а тези, които са от Русия за Турция и Гърция, преминават на изток от Украйна и на запад над България.
„Ако в една авиокомпания се компрометира безопасността, тя губи мястото си на пазара. Аз мисля, че за дълго време ще бъде заобикаляна (Украйна) от авиокомпаниите - докато трае конфликтът”, допълва Дяксов.
България има капацитет да обслужва допълнителните полети, защото работи с 55% натоварване след закриването на трасетата над Украйна. Прогнозите на Евроконтрол сочат 10-15 % увеличение на трафика над България, тези стойности обаче все още не са постигнати.
Истинските мащаби на последствията от затварянето на въздушното пространство над Украйна ще станат ясни през следващата седмица.