Нелегалните превози на пътници продължават да ощетяват държавната хазна, въпреки съвместните проверки на Държавната автомобилна инспекция и МВР. Двата органа правят по три или четири изненадващи проверки месечно по пътя между София и Перник, информира директорът на дирекция в ДАИ – София Румен Крумов.
„Между двата областни града има голям пътникопоток, което е предпоставка за по-масово търсене на транспорт. Има начин за контрол - съвместните мероприятия с МВР,” посочи Крумов. Той посочи, че не разполага със статистически данни за размера на щетите, които незаконните превозвачи причиняват на държавната хазна.
Екип на bTV със скрита камера обаче показа, че нелегалните превози между София и Перник, които съществуват от години и не са тайна за пътуващите между двата града, не са пресечени.
Спирките на автобусите за Перник са на пл. „Руски паметник" и на „ Горнобански път", но преди да дойде автобусът пътниците получават поне по една оферта от преминаваща кола за транспорт до Перник на цената на билета на автобуса - 3 лева.
На пръв поглед този платен автостоп изглежда като логична оптимизация на придвижването. Хора си делят разходите за транспорта до работа и обратно, както в популярната по света онлайн система carpool, чиято цел е да помогне на гражданите да правят по-малко разходи за транспорт и да щадят природата. Пернишкия carpool не е създаден да работи с идеална цел.
Освен че от тази услуга тук се печели и не се плащат данъци, разликата е и в един респектиращ с габаритите си човек, който е неформален ръководител на движението за Перник. Неговата роля е да не дава на случайни хора с автомобили да качват пътници за Перник. С други думи големият човек гарантира монопола на пернишкия carpool.
Екипът на bTV забеляза, че одобрените от организаторите водачи на коли, които качват хора за Перник, дават пари на ръка на ръководителя-движение. Той отказа да коментира с аргумента, че „тия работи не става да се снимат”.
Хората, използващи редовно този вид транспорт, имат своя причина да го предпочитат пред официалния. Според една пътничка той е по-бърз, но е по-логично повече хора да делят транспорта. Редовните клиенти на нелегалните превозвачи не съдействат на държавните органи, които се опиват да глобят нарушителите. Научени са да твърдят, че не плащат и са приятели на водача.
По думите на експерта от ДАИ, Законът за пътните превози не позволява на автомобилните инспектори да проверяват автомобили с до 8+1 места, затова към екипите се присъединяват служители на реда. „Пътниците съдействат само в някои случаи, понякога се отмятат от показанията си, може да са заплашвани,” предположи Румен Крумов. По думите му, няма данни за участие в схемите на инспектори или полицаи.
Нелегалните превози са масово разпространени в цялата страна. Често работят със силови методи, а през последните седмици легални и нелегални превозвачи стигнаха до бой в Бургас и Варна. В Плевенско легалните превозвачи заплашват да спрат да изпълняват договорите си докато държавата не се справи с тези, които не плащат нищо на държавата и взимат половината пътници на лицензираните превозвачи.
Сезонът на Южното Черноморие започна с война между таксиметрови шофьори. В спора се включиха и хотелиери, след нова жалба от „ужилени" летовници, след като турист плати 180 лв. за превоз от курорта Слънчев бряг до бургаското летище. Три-четири пъти по-висока сума за превоз от летището до Слънчев бряг не е прецедент, но е първият случай, регистриран за сезона.
„Ужиленият" турист не е запомнил фирмата, която го е измамила, за да подаде официална жалба. Шофьорите, които возят летовници по договор с хотелиери в Слънчев бряг, твърдят, че при тях тарифата е твърда – 60 лв.
Именно тези трансфери се оказват ябълката на раздора с фирмата, официално сключила договор за таксиметров превоз с летището. В началото на седмицата, шофьори от цялото Южно Черноморие подадоха колективна жалба в полицията, в която твърдят, че са подложени на рекет и тормоз.
За да са сигурни, че гостите им няма да получат нова солена сметка, хотелиери в Слънчев бряг снабдяват шофьорите с документ, че само те могат да ги превозват до летището. От фирмата с лиценз не са съгласни, защото това противоречи на Наредбата за таксиметрова дейност. В спора управата на летището стои встрани, но обещава съдействие за разрешаването му. Една от мерките - засилване на контрола, но не се уточнява по какъв начин.