Едва 1% от жалбите на клиентите на ЧЕЗ са основателни, обяви изпълнителният директор на „ЧЕЗ Разпределение" Стефан Апостолов. „Осъзнаваме, че сме естествен монопол и че това носи отговорност за нас,” увери той.
На пресконференция от ЧЕЗ обясниха как се формират сметките на абонатите и представиха система за отчет на електромери, която автоматично предупреждава за големи разминавания в сметките за последователни месеци.
Сметките за ток се състоят от два компонента - цената на тока и консумацията на всеки отделен клиент. ЧЕЗ полага усилия процесът при компонента „измерване на консумацията" да бъде бъде „абсолютно прозрачен и обективен”, допълни още изпълнителният директор с уговорката, че все пак „перфектна система няма”.
От началото на годината до 18 март в ЧЕЗ са постъпили 13 448 жалби от клиенти, които смятат, че има грешка в измерването на консумацията им. От тях основателни са само 83, изтъкна Стефан Апостолов. Енергото в Западна България обслужва около 2,1 млн. клиенти.
Ръководителят на направление „Отчитане и управление на данните" в ЧЕЗ Младен Кръстев обясни, че отчитането на всеки клиент се извършва от трима различни отчетника през три поредни месеца, което гарантирало контрол и прозрачност още на ниво отчетник.
„Системата, въведена от ЧЕЗ, изчислява прогнозно очакваното потребление на всеки клиент на база потреблението от предходни месеци и ако измереното от отчетника количество енергия се различава много от данните от предходния месец, то системата възпроизвежда предупредителен сигнал, че може да е допусната грешка,” посочи той.
Заложените стойности за сигнализиране са при понижение на консумацията с 45% или увеличение със 75%. В такива случаи отчетът се блокира и се прави проверка на историческите стойности на консумацията на даден клиент или повторен отчет, след което показанията или се деблокират, или се коригират. По думите на Кръстев, при голямо потребление от над 1000 киловата задължително се прави проверка.
От направения анализ на констатираните грешки при отчитане от началото на тази година 52% се дължат на грешен отчет - тоест човешка грешка, 36% са заради техническа нередност, 12% се дължат на други грешки, твърдят експертите на ЧЕЗ.