Днес е ден за размисъл, а съгласно Изборния кодекс от полунощ на 1 април до приключването на изборния ден в 20:00 часа се забранява предизборната агитация.

“Общественият съвет към ЦИК се обръща към доставчиците на медийни услуги и към социологическите агенции да спазват духа и буквата на Изборния кодекс - чл. 204 и чл. 205, и да не публикуват данни от социологически проучвания, т.нар. екзитпол, в хода на изборния ден, преди 20 часа, под каквато и да е форма”, добавят от ЦИК.  

От ЦИК подчертават, че забраната се отнася и до профилите в социалните мрежи като “Фейсбук”, “Туитър”, “Вайбър”, “Ютюб” и др. на доставчиците на медийни услуги.

Общественият съвет призовава четирите агенции, регистрирани в ЦИК за извършване на социологически проучвания в изборния ден, а именно “Алфа Рисърч”, “Галъп Интернешънъл Болкан”, “Тренд” и “Mаркет ЛИНКС” публично да заявят, че няма да предоставят своите данни по време и начини, които предполагат или допускат нарушаване на закона.

“Публикуваните преди 20 часа в електронни медии или социални мрежи прогнозни резултати, „класации“ и други не са от реални екзитполове, проведени от регистрираните в ЦИК отговорни социолози професионалисти, и ще ги игнорира”, добавят от ЦИК. 

Общественият съвет смята, че в рамките на само 13 часа изборен ден правото на информация може и следва да отстъпи пред правото на свободен избор на избирателите за управлението на страната.

Купуването и продаването на гласове са престъпления, а парите не са всичко. На 2 април 2023 г. да замълчим до 20 часа, допълват от ЦИК.