Подадени са хиляди сигнали за надписани сметки за парно и топла вода. В момента в столицата текат отчетите след зимния сезон, от които ще дойдат изравнителните сметки в София. Така всеки един от абонатите ще знае колко има да доплаща или колко ще му връщат.

Тази зима температурите бяха рекордно ниски и очакванията на хората са за шокови изравнителни сметки. Почти всяка трета жалба във Федерацията на потребителите е за надписана сметка. Хората си търсят правата и за изминали сезони, а някои от тях са допуснали да натрупат хиляди левове към „Топлофикация” – София.

До момента са подадени 7000 жалби срещу „Топлофикация” и са заведени 2000 дела.

Жалбите най-често са свързани с такса сградна инсталация, надписване на сметките, отказ от услугата, качество на топлоснабдяването и дяловото разпределение.

При отказ да бъдат отчетени нашите топломери в настоящия отчете период се надчислява максимално потребление. Така се падат по 140 л. топла вода на човек на ден, която може да стигне до 280 л. на човек.

Един случай с надписана сметка за парно можете да видите във видеото:

Според Емил Георгиев от Федерацията на потребителите „Топлофикация” – София от години надчисляват сметките на абонатите си и не предоставят качествена услуга. Федерацията е подала сигнал към прокуратурата за липсващи близо 2 млрд. лв., които са били „източени от абонатите”.

Данните за липсващите 2 млрд. идват от отчет, който е бил прикрит през 2008 г., но на 10 април е даден на Федерацията на потребителите.

„Интересното е, че в отчета е записано, че е установена счетоводна разлика между реално доставена и фактурирана енергия в размер на почти 2 млрд. лв. за този период. Така на всеки потребител са надписани средно не по-малко от 70 лв. за всеки месец”, поясни Емил Георгиев.

Какво трябва да знаем за отчитането?

След приключването на отоплителния сезон започва официалната отчетна кампания. Дават се две дати за отчет, които се съобщават на гражданите и със съобщения на самите сгради.

Ако по някаква причина абонатите пропуснат и двете дати за отчет, могат да поръчат извънреден такъв, който обаче се заплаща.

За посещение в първия период абонатите трябва да заплатят 15 лв. за посещение в първия период. Във втори и трети период сумите вече се увеличават.

Ако служителите не бъдат допуснати за отчет в жилището на абонатите сметките се правят на базата на максималната мощност.

Ако абонатите имат съмнение, че изравнителните им сметки не са реални, те могат да обжалват сумата в рамките на 1 месец при вече отчетен топломер и в рамките на 3 месеца при неотчетен такъв.