В очакване на силен сезон и ръст от туристи по Черноморието на юг електропреносната система е готова да поеме натоварването, а на север се надяват да няма ВиК аварии.
Каквито и профилактики и подобрения да се правят обаче, по морето не са изградени изключително важните пречиствателни и помпени станции. Липсата им наводнява курортите при обилни валежи, а на плажните ивици се изливат фекални води.
Във Варна Шокъровия канал и тази година ще излива мръсни води на Офицерския плаж докато не се изгради помпена станция. Кога ще стане това все още не е ясно.
След като миналата година преасфалтираха участъка само до правителствената резиденция, сега дупките след Евксиноград в посока Златни пясъци са закърпени спешно.
Голяма ВиК авария миналото лято едва не остави Златни пясъци без вода, а отстраняването й беше затруднено заради достъпа до частните имоти през които минава водопровода. „Рехабилитацията се извършва по нова немска технология от вътрешната страна, без да се променя трасето на водопровода,” обясни пред bTV главният инженер на ВиК – Варна Петър Карагьозов.
Дългоочакваната пречиствателна станция на Златни пясъци все още е само идеен проект. Успокоението е, че в момента се работи по дълбоководното заустване. Така фекалните води ще се извеждат на повече от два километра навътре в морето.
В центъра на Варна пък предстои да се сменят плочките по тротоарите. „Ще бъдат взети мерки да бъдат отстранени, поправени или поне прикрити контейнерите за смет в близост до най-често посещаваните туристически обекти,” обясни екскурзоводът Атанас Атанасов.
На юг - в Слънчев бряг, няма канализационна система, която да отвежда дъждовните води. При по-обилни валежи улиците стават реки. „Капацитетът на помпените станции е ограничен и всъщност се получава едно запушване на канализацията и съответно избива от шахтите,” обясни за bTV изпълнителният директор на курорта Златко Димитров.
Разширението на пречиствателната станция ще стане след две години. Три години след аварията, оставила курорта на тъмно, положението с тока все още буди притеснения. Костадин Ралев, който е собственик на заведение, призна, че има страхове за предстоящия сезон. „Мисля, че съществува реална опасност да се получи подобен срив,” посочи той.
От енергото твърдят, че няма риск ситуацията да се повтори. „Имаме мобилни подстанции, за това и НЕК инвестираха също в подстанция, за да можем да подсигурим сезона,” заяви Петър Костадинов от EVN. От дружеството твърдят, че изграждането на нова мрежа догонва строителството на нови хотели в курорта.
Още един проблем, с който вероятно ще се сблъскат туристите на Черноморието, е паркирането. Платените паркинги на Златни пясъци едва успяват да поемат потока от автомобили, а хотелите осигуряват места само за гостите си. Ръководството на комплекса има договор с частна фирма, която репатрира колите, а скоро не се предвижда изграждането на нови паркинги.