Остават часове до матурите за зрелостниците. Притеснения за учениците, трескава подготовка за учителите. На изпита по български език и литература знания ще покажат над 50 000 зрелостници в 759 училища.
Ангажирани са близо 13 000 квестори. Началото на изпита е в 8:30 часа. Изключително важно е учениците да не закъсняват. А резултатите ще бъдат обявени до 7 юни.
Залите, в които учениците ще бъдат разпределени, са оборудвана с камери за видеонаблюдение. Ще има и квестори, които ще следят за подсказване или преписване. В стаите вече са поставени и пликовете, в които учениците трябва да оставят своя багаж и личен телефон.
И в последния ден преди изпита абитуриентката Дорина е у дома и преговаря материала от 11. и 12. клас. „Часове преди матурата наблягам на тезите и плановете, които сме писали и се надявам да изкарам отличен резултат над 85 точки“, споделя тя.
Между изпращането и бала зрелостниците от Френската гимназия в Бургас обсъждат и утрешната матура. Попитахме ги върху какво искат да пишат.
„За любовта и да е свързано с живота и с житейския опит, да може да се даде пример през какво си преминал самият ти“, казва Елена Манолова, ученичка в 12. Клас.
През това време педагози подготвяха стаите за матурата.
„Във всички стаи, в които има разпределени зрелостници, има поставени камери за видеонаблюдение. От охрана няма нужда, защото имаме разпределени учители, квестори, които ще бъдат в коридора, по двама квестори в зала и това е достатъчно. На входа също ще има квестори“, посочва Неди Абрашева, директор на ПГРЕ „Г. С. Раковски“ в Бургас.
В София изпитът за децата със специални образователни потребности може да бъде удължен.
„То е само в стая, за да не бъде притеснявано. Освен квестор, има и още един човек, консултант, който в случай на нужда, подкрепя детето психологически, помага му, успокоява го“, казва Елена Кърпачева, директор на 22. СЕУ „Георги Стойков Раковски“.
Тестът се състои от 22 задачи с избираем отговор, 16 с кратък свободен отговор и две с разширен свободен отговор. Последният 41 въпрос включва есе по зададена тема или интерпретативно съчинение върху една или няколко изучавани художествени творби.