Цените на горивата - във фокуса на политиците. Две предложения ще бъдат внесени тази седмица - служебният кабинет готви пакет от мерки срещу скъпите бензин и дизел, а от ГЕРБ пък обявиха, че ще внесат закон.
От скоро някои казват, че усещат лек спад в цените на горивата.
„Ако човек пътува повече, се усеща. В града - не чак толкова. Мен ми се струва, че най-добре естествено да се следва пътят на международната цена“, смята Петър Горненски.
Според икономисти спадът в цените е временен, и прогнозират - от догодина тенденцията ще се обърне.
Служебният кабинет анонсира, че до края на седмицата ще предложи конкретни мерки за поевтиняване на горивата.
„Ще са законови промени, свързани с изземване на свръхпечалби - по тази линия ще се върви“, обясни министърът на икономиката Никола Стоянов.
От ГЕРБ внасят в парламента текстове, с които за всеки зареден литър гориво на българския пазар 1 лев да се връща във фонда за енергийна сигурност. А след това сумата да бъде разпределена към бензиностанциите, които да намалят крайните цени.
„Цената на уралския нефт преди година и половина и сега една и съща. Но това бензинът и дизелът беше 2,30, а сега е 3,50“, коментира Делян Добрев от ГЕРБ.
Все още няма реакция от останалите политически сили. Според икономисти обаче по-правилен подход би бил намаляване на акцизите на горивата.
„Ограниченията тук са дали кабинетът би могъл да договори намаляване на акцизите с ЕС. Това е по-здравословният начин, защото една значителна част от цените на горивата са акцизи и данъци“, смята икономистът Стоян Панчев.
Той допълни, че подобни мерки не са антиинфлационни, защото водят до по-голямо потребление, а то - до по-висок скок на цените.