Тази история започва в края на 2017 г. Тогава правителството отпуска милион и триста хиляди лева на община Долни Дъбник за рехабилитация на улици в града.
От Министерския съвет парите поемат към община Долни Дъбник. А в края на миналата година 27 улици в градчето са рехабилитирани. Предстои ни разходка из улиците на Долни Дъбник. И местата, които по документи са ремонтирани за над милион и двеста хиляди лева.
Парите остават в хазната на общината 7 месеца, до юли 2018 г., когато обществената поръчка е обявена. През октомври договорът с единствения кандидат за изпълнител е подписан. А в края на декември и изпълнен. В заданието на община попадат 27 участъка за рехабилитация с обща площ от над 33 хиляди квадратни метра.
Първа спирка на проверката ни. Най-дългата отсечка за ремонт, предвидена от общината - улица „Иван Вазов”. В договора са записани 610 метра за преасфалтиране. Но дупките по трасето са останали.
На доста места асфалтът не е подменен и напуканата стара настилка личи.
Втора спирка на екипа ни - единственият булевард в града - "България". Той е планиран за ремонт на два участъка с обща дължина, малко над половин километър. Тук нов асфалт е полаган, но на кръпки. А жителите на Долни Дъбник се оплакват от качеството на изпълнението.
„В този регион, в който живея, са кръпки. Няма асфалт тотален, на цялата улица”, разказва жител на Долни Дъбник.
Шахтите за канализацията също са повод за критика.
Шахтите по целия булевард след ремонта са в подобен вид, уверява ни Венелин. Държи да ни покаже и други дефекти.
„Не е качествен ремонтът. Ето фактите, когато говорят и боговете мълчат. Ето не само тук, но и тук – да покажем и тук. Гледайте за какво става въпрос. Ето! Това според вас качествено ли е?! Как ви се струва?! Това са кръпки, които просто не са стабилни. Няма да устиска това нещо. Ядосан съм, обаче нищо не можем да направим ние обикновените граждани. Как ви кара да се чувствате това? Грубо казано, глупаво. Това не е за пръв път. Преди една година пак минаха с някакви духалки. До на пролет, дупките пак бяха. Това не е само тука така, това е из цял Дъбник, за жалост”, разказа Венелин Георгиев, жител на града.
На друга централна улица – „Христо Янчев”, по задание на общината преасфалтирането е трябвало да обхване 607 метра. Тук обаче са ремонтирани не повече от 200. Останалата част от улицата е в окаяно състояние. Дупките преобладават.
Асфалтът е полаган в лошо и влажно време, спомнят си Пойчо и Емил.
„Валеше, да, беше дъжд валеше, такива работи. Вместо в сухото време да се асфалтира. Те чакаха да падне снегът. Чакаха да падне снегът и дъждът и тогава се асфалтираше. Както винаги.”
Показваме на двамата мъже публикувания договор за обществената поръчка. А те с изненада установяват, че пред дома им също би трябвало да има нов асфалт.
„Не сме знаели, че трябва е асфалтирана. Те кърпят тука, кърпят там, ама тука дупките си стоят. Улицата не е пипана”
„Знаете ли колко струва тая обществена поръчка?”
„Колко?”
„Милион и двеста хиляди лева.”
„Добре е. Милион и двеста хиляди лева! Не знам къде са хвърлили толкова асфалт.”
„Ако видиш в Долни Дъбник цяла асфалтирана улица, ела ми се обади, да ида да я видя аз къде е”.
Продължаваме към улица "Стара планина". И тук картината е същата - стар и напукан асфалт.
Посреща ни Генка. И тя е възмутена от ремонта. Тя дори говорила с техниците, а те й казали, че няма от какво да се притеснява.
Разходката ни продължава към ремонтираното кръстовище на "Христо Смирненски" и "Никола Петков".
Според изискванията на общината, дължината на ремонтираното кръстовище, трябва да е 20 метра. Един, два, броя и меря. 10 и малко. По груби изчисления, около половината от ремонтирания участък, липсва.
Последна спирка - улица "Райко Даскалов". Тук заварваме кал и дупки.
Улица "Райко Даскалов" и отсечката между "Васил Априлов" и "Стамболийски". Още едно от местата, които по договор са изпълнени и рехабилитирани. На това място обаче асфалтът липсва.
Кметът на община Долни Дъбник, чиито подпис стои под договора за обществената поръчка, отказа да застане пред нашата камера.
„Аз не желая да ме снимате, това е. Имам семейство, деца, внуци”, каза кметът на Долни Дъбник Борислав Станимиров по телефона.
„Искам да разбера дали вие сте доволен от този ремонт, нищо повече?”
„Какво аз дали съм доволен, вие като се разхождате по улиците, доволен ли сте от изпълнението? В смисъл, как така дали съм доволен?! Ако има някакви грехове, аз не мога да поема, аз съм кмет на Долни Дъбник, но всеки си изпълнява задълженията. И според мен, служителите ще ги извикам и по-скоро те ще отговарят. Значи аз . . . в течение съм, но не мога да бъда навсякъде, да се занимавам с всичко. Съжалявам, но не искам да бъда отразен. На мен не ми е необходимо медийната изява”, обясни Станимиров.
Представителят на общината, който кметът осигури да разговаря с нас, е главният инженер на "Устройство на територията" в Долни Дъбник. По думите й изпълнителят си е свършил работата добре и много качествено. По указания на възложителя.
„Ние сме ходили и сме маркирали със спрейче, където са лошите участъци. Това вече е екзекутив, на който е показано какво е правено. Това е след свършената работа? Да, не искам, когато сте възлагали работата, да видя кои точки сте възложили? Ние сме ходили на улицата и сме маркирали директно. Ето тези подробни количествени сметки. Улица „Вазов”, от „Нефтеник” до „Стара планина”. И като сме тръгнали в този участък, ние сме маркирали със спрея, обясни инж. Силвия Георгиева от „Устройство на територията” в община Долни Дъбник.
„Не можахме да видим, за съжаление този документ, в който сте казали на изпълнителя направете там, където ние сме драскали със спрейове?”
„Аз го нямам лично това нещо”, допълни тя.
Питаме за липсващия асфалт по централната улица „Христо Янчев”, където вместо 607 - са ремонтирани около 200 метра.
„Защо не сте я довършили до "Панайот Хитов", както е записано и тук, и в заданието?
„Защото ще отидат всичките пари и няма да има и за другите улици”, каза Георгиева.
„Хората не са доволни от ремонта, от изпълнението, то на документи може да е писано едно, а фактически се оказва съвсем друго нещо, вие сами го виждате, и тук и там, и другите улици, които трябваше да бъдат асфалтирани тотално, там също зеят дупки”, коментира Венелин от Долни Дъбник.
„Това не значи, че ние като сме ги казали, ние не сме знаели кой с какви цени ще участва, дали ще стигнат парите. Ние просто сме ходили и сме гледали”, заяви представителят на общината.
„Не сте сондирали пазара и не знаете кое колко ще струва ли?”
„Значи, затова е обществена поръчка, хората кандидатстват", отговори Георгиева.
Обемът на фактическият ремонт е чувствително по-малък от първоначално зададената от общината площ. Планът за рехабилитация на повече от 33 хиляди квадратни метра, в крайна сметка е изпълнен от "Галчев инженеринг" в близо 3 пъти по-малък обем, но срещу същата сумата от над милион и двеста хиляди лева, признават от дружеството.
„Колко квадратни метра сте рехабилитирали в община Долни Дъбник?”
„Той е в рамките на около 12 хиляди квадрата”, казаха от „Галчев инженеринг".
Милион и двеста хиляди лева за преасфалтиране на 12 хиляди квадрата е нереална цена за такъв ремонт, контрират от Института по пътна безопаснот.
„За тия пари, това са 100 лева на квадрат. Ще го направим с мрамор и ще останат пари да заведа всички членове на института на околосветско пътешествие”, коментира Руслан Баждеков от „Институт по пътна безопасност”.
А сумата е вече платена на изпълнителя, сочи регистърът на Агенцията по обществени поръчки. Параметрите в контракта обаче били прогнозни, затова и заданието на общината не било изпълнено в пълен обем, обясняват от "Галчев инженеринг".
„Категоричен ли сте, че милион и двеста хиляди лева за строително ремонтни работи на 33 хиляди квадрата и 4900 линейни метра са твърде недостатъчни?
„Сега пак взимаме определени цифри от контекста и задаваме въпрос, който според мен е неправилен. Таблицата няма за цел тя да бъде предмет за ценообразуване, разберете го. Ако някой го чете неправилно, той би стигнал до неправилен извод. Тази таблица не е предмет на нашия технически проект. Ние по тази таблица не сме работили”, заяви управителят на дружеството, изпълнител на поръчката Любомир Галчев.
„Защо сте кандидатствали тогава?”
„Защото тя е на инженеринг. Аз не мога да преценя обществения недостиг на средства в общината или не мога преценя дали някой е недоволен, или доволен от изпълнението на определен проект, разберете ме. Не съм някакъв обществен деятел, който да преценява и да взима решения от името на гражданите на Долни Дъбник”, каза той.
”Интересното на обществената поръчка е това, че този, който я изпълнява, той си дава параметрите и предлага проекта на общината, в което е интересната ситуация, затова, защото този, който изпълнява, той предлага какво да изпълни. И общината приема”, коментира експертът Руслан Баджеков от "Института за пътна безопасност".
Питаме дали са подменяни ли са бордюри?
„Не”, казва Галчев.
„Рехабилитация означава ли подмяна на бордюри?”
„В случая в проекта строително-ремонтните дейности, такъв тип дейност не влиза”, отбеляза той.
„Обществената поръчка категорично показва, че това е рехабилитация, т.е. абсолютно не става дума за някакви кръпки и текущи ремонти. Това е основна рехабилитация на една голяма пътна мрежа”, обяснява експерт.
Добрият пример от тази обществена поръчка е 100 метра от улица "Филип Тотю", по която има дори и маркировка. Гледка в абсолютен противовес на друга планирана за ремонт улица "Райко Даскалов".
„Защо по тази улица няма дори хвърлена една лопата асфалт?”
"Аз не съм съгласен с вашето мнение. Ако някъде ние сме извършили некачествена дейност, която някъде е рефлектирала, ние имаме 24 месеца гаранция”, каза управителят на дружеството", изпълнител на поръчката.
На 18 декември миналата година договорът е заведен като приключил в регистъра по обществени поръчки. В обявлението е записано, че споразумението не е изменяно. А индикативните параметри от таблицата в заданието и договора, за които говори изпълнителят, са потвърдени и в отчета за свършената работа. С други думи – местата, които ви показахме и за които дружеството твърди, че са с прогнозни параметри, всъщност са отчетени като основно ремонтирани - със същите дължина, ширина и площ.
„Аз не мога да ви отговоря кое и защо не е публикувано”, каза Галчев.
На раздяла, управителят на "Галчев инженеринг" ни изпраща с молба за обективност и следните думи:
„В крайна сметка в последствие и ние да не се налага да си търсим някакви права и такива работи.”
Институтът по пътна безопасност отбелязва, че най-смущаващият момент в тази обществена поръчка е именно обявлението за приключил договор, в което са поместени всички улици, с първоначално зададената им площ.
"Отчетени са, но не са изпълнени, то е очевидно. Това е всъщност скандалът, защото всичко по документи е изрядно, парите са преведени, усвоени са, но крайния резултат е нулев”, коментира Баджеков от Институт за пътна безопасност".
Долни Дъбник и ремонтът на улици за над милион и двеста хиляди лева.
„Това е класически случай, в който трябва да бъде сезирана прокуратурата. Корупцията е многолика и както някои се опитаха да ни кажат, че това е усещане, но това е едната страна на нейната уродливост. И в основата на всичко е усещането за безнаказаност и на късмет да не забележи някой”, коментира експертът.