На опашката за мястото в общинска детска градина в София са наредени 4 хиляди деца в яслена възраст. bTV разкри, че деца от листата на чакащите всъщност вече са записани на градина, а информацията за това не е публична. Схема за прием по втория начин или технически пропуск на директорите са разкритията?

Синът на Вероника Бенчева е сред деца, които не чакали и ден, за да тръгнат на ясла. Шансовете му били добри в квартал „Надежда”, до местоработата на таткото.

„Решихме, че е сравнително близо и до моята работа и ще е удобно реално единият да го кара, а другият да го взима. Не взехме под внимание това, че някой ден човек може да реши да си смени работата, в случая това беше той”, отбелязва Вероника.

Новото му работно място е в друг квартал, нейното – в трети, а домът им – в четвърти.

Желанието на семейството е детето да посещава ясла по местоживеене в район „Триадица”, но изчисляват, че шансовете за преместване са нищожни. Затова навъртат десетки километри всеки ден, за да го водят и прибират от ясла.

„Прекарвам около 2 часа в трафика, защото освен да стигна от нас до градината за 40-45 минути, след това имам още около 15 минути да стигна до моята работа и реално става час. След това по обратния път същото – 2 часа на ден”, допълва Вероника.

Тя вярва в авторитета на институциите и е безкрайно изненадана, когато в края на миналата година  се разразява скандала в детската градина в „Горна Баня”. Там общината откри редица нарушения и нерегламентиран прием на 24 деца.  Директорка отвърна на удара – приети са под натиск с есемеси, бележки и телефонни обаждания от общината. Общината отговори, че не е натиск, а оправдания.

За друга майка от София обаче парчетата от пъзела се подреждат. Антонина Кенова от Националния инициативен комитет за качествена и иновативна образователна система започва гражданско разследване.

 „От Столичната община казаха, че това е прецедент, единичен случай, а ние вече имахме информация от хората, че масово в информационната система пише една цифра, например набор 2012 са 37 деца, а всъщност са два пъти повече”, обяснява тя.

Информационната система се поддържа от общината и данните в нея са публични. Основната ѝ функция е свързана с кандидатстването и приема на децата. Дейността си обаче градините отчитат през друга система – Националната електронна информационна система за предучилищно и училищно образование, която се поддържа от просветното министерство. Данните в нея не са обществено достъпни. Документите, предоставени ни от наши източници, показват драстични несъответствия. 

За 161-ва детска градина „Ласка” в район „Овча купел” съпоставка на двете системи показва разминаване от близо 150 деца.

Те не фигурират в обществено достъпната система към общината, но ги има в тази към министерството. Точно от нея се определя размерът на делегирания бюджет на градината. Справката е към 1 декември миналата година. От нея е видно, че се класират деца, които всъщност вече посещават градината.

Ще заменим истинските имена на децата с измислени. 

Снимка: btvnovinite.bg

Например току-що класираните Милена и Зорница откриваме в списъка с децата, които вече ходят в първа група. Румен и Светла пък, също класирани на 13 януари, виждаме, че са вписани и в подготвителна група. Името на Боян намираме и сред децата в яслената група. Според документите вече записаният в подготвителна група Нено отново е приет на 13 януари в 161-ва детска градина “Ласка”.

Снимка: btvnovinite.bg

Директорката Таня Милорова признава, че децата наистина вече са записани, но не са отбелязани в общинската система за кандидатстване.

„Когато видях, че тези деца са в нашата градина, като отворих системата, моментално в заявлението написах: Ето това детенце е класирано. Това дете вече е при нас, то е влязло с протокол и го има като записано дете, което означава, че утре следобед в 17 ч. аз пак ще обявя приема на тези деца”, посочи тя.

Директорката обяснява, че не са вписани в системата след приема, защото така нарушението ще стане публично – броят на децата в група е по-висок от разрешения. Общинска наредба ограничава броя на болните деца и тези със специални образователни потребности до 10 в група. В действителност обаче броят им е по-висок. И така при сравнение на списъците откриваме и близо 20 деца, които официално все още чакат за място, но също вече посещават детска градина „Ласка”.

 „Нарушавам наредбата и съм уязвима”, заяви Милорова, а на въпрос дали, за да не наруши наредбата по документи, я нарушава тайно, тя заяви: „Нарушавам я аз със своята отговорност”.

Като причина за това Милорова изтъква недостига на места в бързоразвиващия се район „Овча купел”.  От друга страна, делегираният бюджет не би бил достатъчен, ако градината не приема деца над максимално разрешеното.

„Проблемът е в това да можем да вържем един бюджет всяка година. До декември изпадам в ужас, защото не знам дали ще мога да платя разходите на тази сграда”, каза още Таня Милорова.

Случаят на 161 детска градина не е изолиран.

Детска градина номер 40 в район „Триадица” е посочила в отчета си, че я посещават около 60 деца повече от публично обявеното.

Обявеният в публичната общинска система капацитет е 90 места, а реално записаните деца са 150 – надвишаване на заявеното с 2/3.  Според документите Антон, който е класиран на 13 януари, също вече посещава детската градина към 1 декември.

В заведението декларират, че децата не са фантоми, но не могат да кажат как се е получило разминаването и разследват случая.

Снимка: btvnovinite.bg

 „Аз сама започнах вътрешна проверка, защото има оторизирани лица, които да поемат част от работата. И тези допуснати разминавания ще бъдат отстранени, и аз в най-скоро време, до няколко дни, ще ви уведомя с официален доклад, документи, за абсолютно всяко едно дете”, каза директорката на детската градина Веселина Георгиева.

Друг любопитен щрих от 2-ра детска градина „Звънче” в район „Триадица” – деца, които вече посещават заведението, отново са приети на последните класирания.

Елена, която според нашите документи към 1 декември вече е записана в градината, е приета отново през публичната система на 13 януари. Обяснението на директорката – нарушение няма. Момичето наистина е било записано, но е отписано от градината на 2 януари. Няколко дни по-късно обаче родителите размислили и отново кандидатствали. Така Елена е класирана пак на 13 януари.

„При отписване на детето системата автоматично обявява свободно място. И същото това дете отново е класирано и отново е записано в детската градина”, посочи директорката на детската градина Цеца Георгиева.

Снимка: btvnovinite.bg

Антоанета пък официално е приета на 9 декември, но виждаме, че към 1 декември вече е била записана. Директорката обяснява разминаването така – на 1 декември момичето е прието с медицински документи, но не е отразено веднага в общинската система за кандидатстване и дни по-късно е прието през системата по точки.

„В този момент, в който аз решавам, че ще приема детето с неговите документи и ЛКК, се обадих на майката и разбрах, че то е записано и посещава друга детска градина. Това обяснява нещата, защото аз не мога да го запиша, преди майката да го е отписала от другата. Това е обяснението”, допълва директорката.

Данните, които представяме от Националната електронна информационна система за предучилищно и училищно образование, се потвърждават и от Министерството на образованието. Помолихме общината да направи проверка по нашия сигнал.

Всички деца, които посочихме, че едновременно са записани на градина и после отново са класирани, са приети с необходимата документация. Това е показала проверката на Столичната община. От общо 10 повече от половината са по реда за деца със специални образователни потребности или хронични заболявания, две са приети по точки през общинската система, едно по социален критерий и едно е преместено от друга градина.

В студиото на bTV заместник-кметът на София Тодор Чобанов заяви, че разминаването само по себе си не значи, че има нарушение, а че директорът е пропуснал да отрази бройката в системата. По думите му информационната система не е регистър кой ходи на детска градина, нито е финансов инструмент. Нито един сигнал към общината за прием на дете с недействителна диагноза досега не е потвърден.

„Не ми мирише на схема. Дълбоко ни тревожи начинът, подходът към това да се демонизира цялата система. Хиляди добри професионалисти са притеснени за това, че те едва ли не се превръщат във виновници за това, че си гледат работата”, коментира Чобанов.

Родители контрират, че неактуалната информация в системата ги ощетява. Публичните данни им помагат да направят своя избор, като изчисляват шансовете на децата си. Настояват за граждански контрол в проверките.

„Прилича ми точно на заблуда на обществото. Показват ни едни цифри в информационната система, които галят окото. В тази детска градина има само 30 дечица. Оказва се, че в яслената група са 40. Тези препълнени групи са, на първо място, престъпление към децата и, на второ място –  престъпление спрямо учителите”, заяви Антонина Кенова.

Когато детето кандидатства по общ ред, то се състезава по точки с връстниците си, а системата автоматично изчислява резултата и класира децата. Детето може да бъде прието и от работна група при тежки индивидуални обстоятелства или с документ за специални образователни потребности или хронични заболявания. 5 и 6-годишните пък задължително са обхванати в образователната система.

В някои градини Инициативният комитет забелязва по-голяма концентрация на деца, приети по реда за деца със специални образователни потребности или хронични заболявания. Преди Нова година откриха петиция за проверка на всички градини.

„Стигнахме до извода, че градините, в които има басейн, децата с хронични заболявания са огромен брой”, заяви Кенова.

Дават пример с втора детска градина „Звънче”. В края на миналата година половината деца там са приети с медицински документи. От градината отговарят, че са създали необходимите условия – назначили са психолог, двама логопеди и двама ресурсни учители.

„Това са управленски решения, които аз смятам, че са били правилни към момента, когато е извършен този прием. Моето лично убеждение е, че детските градини са различни и това трябва да се отрази в тези нормативи”, заяви Цеца Георгиева.

Антонина Кенова, която всеки ден проверява сигнали от родители и анализира публичната система, настоява за по-голяма прозрачност при приема на деца на място в градината – за да се гарантират правата и на здравите, и на болните деца, и на тези със специални образователни потребности. Предлага всички да кандидастват през системата, като за хронични заболявания и специални образователни потребности да се дават допълнителни точки.

Кенова настоява децата да се приемат на извън системата само при тежки индивидуални обстоятелства.

От Националната асоциация на ресурсните учители са на противоположното мнение – необходим е индивидуален подход към всяко хронично болно дете или такова със специални образователни потребности и оценката на потребностите му трябва да е на място.

 „Тези потребности са твърде многообразни и различните детски градини невинаги могат да отговорят на тези потребности. И това е нашата работа”, посочи Калоян Дамянов, директор на Регионален център за подкрепа на процеса на приобщаващото образование.

А докато тече дебатът, Столичната община предложи промяна на реда за прием в детските градини. Една от идеите е да се ограничи броят на децата със специални образователни потребности до 3, а с хронични заболявания – до 5 в група.

Информационната система за прием пък да гарантира по-добре личните данни на децата - трите им имена да бъдат заменени от инициали и идентификационен номер.

В края на дългия ден, вече вкъщи, Вероника осмисля видяното и чутото през последните седмици.

 „Когато не се дава възможност, да има „втори начин”, да има вратички, тогава гражданският контрол и гражданският натиск ще бъде много по-голям, за да се откриват групи, за да се строи много повече, и тогава всъщност системата ще се завърти по един съвсем различен начин, в който ще се осигурят повече места”, каза Бенчева.

Съмненията за достъп по втория начин ще изчезнат едва когато процесът е напълно прозрачен и когато обществото е убедено, че заден вход няма. Дотогава винаги ще има търсещи преките пътеки и такива, които ще опитват да ги превеждат по тях.