bTV тръгна по следите на схеми за нерегламентиран превоз на пътници до Западна Европа. Наш екип се качи на нелегален микробус, който транспортира българи до почти всяка точка на Европа.
От началото на годината Автомобилната администрация е хванала 95 случая на нередовен превоз. Бусове от България за Западна Европа обаче тръгват всеки ден.
В микробуса пътуваме 6 човека, повечето отиват на гурбет в чужбина. Избират този вид превоз, защото е по-бързо, няма ограничител на скоростта, нито почивки, а транспортът е от врата до врата. Цената е 120 евро, срещу които няма касов бон.
„По принцип няма голяма разлика дали си до Германия, дали си до Белгия. Ти ще слезеш много по-рано, някой ще се вози 200-тина километра след тебе, но е на същата цена”, обяснява Стефан.
Пред пътниците си шофьорът се хвали как издържа по повече от 48 часа без сън и без почивки – в непрестанно шофиране. Пуска силна музика, за да не заспи.
По пътя към Западна Европа минаваме през проверката на гранична полиция успешно.
Скоро след като минахме границата с Румъния, екипът ни слиза от микробуса под претекст, че не може да продължи пътуването. Според уговорката ни парите за билета трябва да се платят на шофьора при пристигане до крайната точка.
Обади му се на Стоян, да не ми търсят билета, да не търсят парите, кажи му, звънни му, защото търси от нас комисионна, пък аз като не съм ти вземал пари за билет...”, казва шофьорът.
Обратно в България пред екипа ни „началникът”, както шофьорът нарича организатора на превоза до Западна Европа, отрича да се занимава с нещо незаконно – той не шофира и не притежава бусове.
„Искате ли да ви кажа моята дейност каква е - примерно аз, ако намеря някой, на когото му се пътува и има колеги, които го правят, и аз му викам: Ето ти един пътник или един багаж - вземи си го, закарай си го”, обяснява Стоян Русев от Стара Загора. Отказва обаче да каже дали получава възнаграждение или комисионна за тази дейност, защото е „съвсем лично”.
След проверка на фирмите, които са посочени в обявата, както и на микробусът, с който се возихме, се оказва, че нямат нито един лиценз. Няма и никаква защита или гаранция за пътниците.
„Ключовото при тези нарушения е доказването на плащането, но все по-малко и по-малко пътници си признават, че са заплатили. Казват: Ние сме роднини, близки, возим се като приятели, което на нас ни пречи да си вършим работата”, заяви Цветелин Цветанов, изпълнителен директор на ИА „Автомобилна администрация”.
А за нелегалния бизнес с превози до Европа от МВР коментираха лаконично, че работят съвместно с ДАИ в рамките на правомощията си.
Цялото разследване на Полина Ботева гледайте утре сутрин в „Тази сутрин”!