Около 40% от таксиметровите превози се извършват в сивия сектор и в много малка част от тези случаи се правят проверки на шофьорите. Това разказа в ефира на bTV бивш шофьор на такси, пожелал да остане анонимен. Той се отказал от работата си, защото нямал трудов договор.
„Големите превозвачески фирми са изрядни към подизпълнителите – лизингополучателите. Връзката обаче се къса при назначаването на работниците под аренда,” разказа мъжът.
От първо лице
Бившият таксиметров шофьор пожела анонимност заради заплахи от страна на бившия си работодател. „Работех без трудов договор, за фирма със седалище в „Дианабад”. Собственикът се казва Калин Иванов Патронски – лизингополучател на фирма, регистрирана на бул. „Никола Габровски” 1 в София. Има кафе в квартал „Надежда” и хранителен магазин. Типаж от 90-те години, действа с мутренски методи. Дойде вкъщи да ме заплашва, че му дължа нещо. Затова сигнализирах в НАП,” разказа мъжът.
„Иска ми 785 лв., които са загуби от колата, която не е работила. Ако нямам трудов договор, защо ме притеснява?” пита той.
„Заключвах се вкъщи, пращах децата в провинцията. Цитирам буквално: счупване на врат, хвърляне в морето, щял да продаде дъщеря ми за проститутка,” призна шофьорът. По думите му, няма намеса от страна на полицията и прокуратурата, въпреки неговите сигнали.
„Системата е изгнила”
По думите му, голяма част от лизингополучателите са „кухи” фирми, регистрирани на името на необразовани и безимотни лица. Издаването на разрешителното за дейност струва между 150 и 500 лв.
„Лизингополучателят дава на лизингодателя част от парите, останалите си прибира в джоба,” разказа още бившият таксиметров шофьор.
„Големите фирми превозвачи имат изисквания, изрядни са и са стриктни,” отбеляза все пак шофьорът.
„Психо тестът се купува за 400 лв. Системата е изгнила. Трябват спешни мерки – най-напред таксиметровият шофьор да има трудов договор,” подчерта мъжът, според когото в противен случай не е ясно чия е отговорността за безопасността на пътниците, а и за евентуалните щети към бюджета.
„Освен това лизингополучателите не са администратори на лични данни. За да започнеш работа при тях, преснимаш всичките си документи, те вземат личните ти данни и започват да злоупотребяват,” допълни шофьорът.
„Предполагам, че в Държавната автомобилна инспекция (ДАИ) знаят. Когато трябва да се изкара разрешителното, ДАИ слага печат срещу държавна такса 5 лв. Негласно във всеки документ се слагат 5, 10, 20 лв., за да се удари печата,” допълни мъжът.
„Зависимостите вървят от законодателя, до най-ниското ниво,” подчерта той и препоръча на клиентите да преценяват добре, да бъдат „малко психолози” и да слизат от такси на 100-я метър, ако не са доволни от нещо.