Близо 206 000 деца в задължителна училищна и предучилищна възраст в страната трябва да бъдат привлечени в образователната система. Това каза пред журналисти в Сливен министърът на образованието и науката Красимир Вълчев.
Толкова са децата, които не са били открити в системата на Министерството на образованието, като този брой е максимален, подчерта министърът. По думите му, той не кореспондира със статистиката за преждевременно отпадналите от системата деца, които са между 13 и 14 процента, т.е. между 130 и 150 000.
Само работата на терен ще установи дали дадено дете е в съответния град, в друго населено място или друга страна, каза той.
Над 9000 са децата, които липсват в регистрите на Министерството на образованието в област Сливен.
Министърът е на посещение в града, за да се срещне с директори на детски градини и училища от областта, с участници в Механизма за съвместна работа на институциите по обхващане и задържане в образователната система на деца и ученици в задължителна предучилищна и училищна възраст.
Министър Вълчев обясни начина, по който ще работят екипите. По думите му, много е важна интервенцията в задължителната предучилищна възраст между 5 и 7 години. Необхващането на децата в тази възраст създава проблема с незнаенето на български език, както е и предпоставка децата много по-лесно да отпадат от училище, смята той.
Според министъра механизмът ще благоприятства взаимодействието между институциите. Броят на децата, които трябва да бъдат издирени и върнати в училище, е голям, каза той и допълни, че усилията в тази насока трябва да продължат и това не е еднократна кампания.
Децата не трябва да бъдат изключвани, а подпомагани и включвани в образователната система, като се осигурява всякаква обща и допълнителна подкрепа за личностното развитие. Това каза министър Вълчев в отговор на въпрос дали учениците трябва да преминават в по-горни класове, при условие, че са неграмотни. За децата, натрупали дефицити в начален етап, е предвидено допълнително обучение, допълни той.
Помолен отново да коментира дискусията около чернобелите и цветни учебници, министърът заяви, че според него това е било неуместно послание от страна на издателството. Децата са различни по много неща, но в образователната система не трябва да допускаме излишно допълнително делене, каза той.
По думите му, чернобели учебници ще има и занапред, като например в по-горен клас, където дадени предмети не изискват многоцветни учебници. Тази конкретна партида обаче няма да бъде разпространявана. Изборът на учебници ще бъде на педагогическия колектив, което е практика и досега.