Бизнесменът Ивайло Пенчев обвини Комисията за финансов надзор в институционален натиск. Причината е проверка на онлайн платформата му „Окшънайз” и клиентите в нея.
В платформата клиентите обявяват какви стоки и услуги са им нужни, а доставчиците се конкурират с различни оферти. Поводът за проверката на КФН са застраховките, за които също се сключват сделки чрез платформата.
По думите на Пенчев, който е шеф и на „Уолтопия”, от КФН защитават конкретен интерес и действат по поръчка. „Чувствам се обект на поръчкова атака”, каза Пенчев в предаването „Лице в лице” по bTV.
От КФН обвиниха на свой ред Пенчев в натиск срещу независим регулатор и в опити да подрие авторитета на институцията.
Според Пенчев сигналът за проверката е дошъл от застрахователна агенция, макар че от КФН първоначално са казали, че са се самосезирали. Той поясни, че „Окшънайз” е клиентски центриран свободен пазар, който обръща начина, по който човечеството пазарува. Така например някой обявява, че иска да си купи айфон, и всеки продавач има право да подаде оферта.
Има търгове, в които офертите по една покупка достигат до 300, а в някои случаи цените падат в пъти, както е например при застраховките, откъдето тръгна проблемът, заяви бизнесменът.
„Там, където цените са паднали в пъти, значи някой е пазарувал в тази фирма бая скъпо. Този някой какъв е – има две опции за него – или е глупав, или е тарикат, някой му дава рушвет, за да пазарува в пъти по-скъпо за компанията”, коментира Пенчев.
За около 3 години сделките в платформата са на стойност около 166 млн. лв., от които застраховките са за 340 000 лева. От общо 16 000 сделки застраховките са 113. Таксите, които ние сме събрали от доставчиците във връзка с тези сделки, са 280 лв., каза Пенчев.
„Намалението на цените, което са постигнали купуващите, е от порядъка на 100 000 лв.”, допълни той. „Има 1-2% тарикати и мошеници, чийто бизнес се основава на корупция и неинформираност. Те продават скъпо на глупави или корумпирани клиенти. Това се случи в някои от застрахователните сделки. Някои клиенти си пуснаха застраховките при нас и изведнъж осъзнаваха, че са плащали много дебело досега и разни хора, които са им подкупвали купувачите, бяха ужилени”, посочи още бизнесменът.
По думите му месец след началото на проверката са започнали проверки на всички брокери, които подават оферти на клиентите, започнали са да проверяват и клиентите в „Окшънайз”, което Пенчев определи като институционален натиск.
„Ние не се занимаваме със застрахователна дейност, ние сме табло за обяви. „Окшънайз” не е страна по нито един договор по застраховка”, категоричен беше той.
Пенчев обаче подчерта, че у нас може да се прави бизнес без протекция на държавата. „Ние нямаме протекция и бизнесът ни върви супер”, каза той.
„Някакви хора от Комисията изпълняват поръчка, но това не е представително за държавата”, смята бизнесменът. Според него бизнес средата в България е добра.
Той посочи още, че миналата година групата негови фирми е била подложена на над 50 проверки от НОИ и данъчните, които по думите му не са били злонамерени.
Ивайло Пенчев обяви също, че за Коледа ще направи „подарък” на българския народ, като осигури в „Окшънайз” пълна функционалност, необходима за пускане на обществените поръчки в платформата. Според него така, ако някоя държавна институция иска да си пусне покупка, всичко ще става при пълна прозрачност. „Даваме възможност прозрачно да подготвят тръжната процедура и процесът на подаване на оферти да протече прозрачно за всички. Тотален погром на корупцията може да започне на Коледа”, заключи той.
От КФН обявиха, че срещу дейността на „Окшънайз” е подадена по надлежния ред жалба в КФН, а Комисията е длъжна да разгледа всяка жалба и да се произнесе по същество, като решенията на комисията подлежат и на последващ съдебен контрол.
„Никъде в българските закони не сме попадали на текст, който да ни указва, че бизнес инициативите на господин Пенчев не подлежат на проверки или контрол от страна на оторизираните институции”, се казва в съобщение на Комисията.
От там допълниха, че все още продължават работата си по въпросната жалба и все още няма становище по спора дали предлаганата от спомената платформа услуга представлява или не представлява застрахователно посредничество.
„В този смисъл предварителната реакция на господин Пенчев възприемаме като неприемлив натиск срещу комисията, преди да сме се произнесли по същество”, категорични са от КФН.