Изключително трудно е на психолозите да определят без грешка кои хора са годни за шофьори на таксита или в обществения транспорт. На хартия повечето излиза, че стават за такива позиции, но на практика – не. Оценката на риска е много фина работа. В този дух бяха обясненията, които Здравко Аспарухов - началник отдел „Психологически подбор” в транспортното министерство, направи по повод на таксиметровия водач, причинил тежката катастрофа на „Цариградско шосе” в началото на месеца.
Експертът поясни пред bTV, че на въпросният таксиджия е бил правен психотест, според който той е годен да упражнява избраната от него професия. „Направихме и втора оценка на теста. Резултатите му бяха в граници и в норма”, допълни Аспарухов.
Според него впечатление в този случай правели пропуски, характерни и за всички останали случаи на проблемни водачи на МПС – недостатъчно обоснована трета част от изследването, състояща се в директно интервю.
„Значи изследването се прави в три части. Първата е групово изследване с тестове, втората - психомоторна сфера, изследва реакциите, третата е беседа и наблюдение или интервю с лицето на базата на резултатите от първата и втората фаза”, заяви още специалистът по психологически подбор.
В темата се включи и депутатът от БСП Мартин Захариев в качеството си на член на Комисията по транспорт в НС. Според него се готви ремонт на закона в санкционния режим. „Трябва да се утежнят наказанията. Ако си причинил смъртен случай при алкохол – отнемане на книжката до края на живота. Не умеем да живеем по правилата”, констатира народният представител.
И двамата участници в разговора в ефира на bTV отбелязаха, че обикновено на наша територия българските шофьори карат като състезатели от Формула 1, а преминат ли границата – спазват стриктно правилата за движение. Това било „манталитетен проблем, решим чрез санкции”.