Страната ни е на челно място в Европа по липса на поставяне на колани по време на движение. По данните на държавната агенция "Безопасност на движението по пътищата", голяма част и от шофьорите, и от пасажерите предпочитат да се возят, без да ги слагат.

Само 24% от българите имат навика, когато се качат на задната седалка на автомобила, да поставят колан.

Изберете магазин

Разгледай онлайн нашите промоционални брошури

Цените са валидни за периода на акцията или до изчерпване на наличностите. Всички цени са в лева с включен ДДС.
Advertisement

Снимка: bTV

17% от водачите също не слагат обезопасителното средство. Притеснителни са и данните, че по-голямата част от родителите при дълъг път не поставят на децата си нито колан, нито в столче. 

Сред най-честите нарушения са и шофиране след употреба на алкохол и превишената скорост. В градовете например - 55% от шофьорите карат с над допустимата максимална скорост.

Неправилни изпреварвания, превишена скорост, агресия – с това се сблъсква всеки ден Радослав Свирецов и като шофьор, и като пешеходец. Редовно снима и прави забележки на нарушителите, но ефект няма.  

“Това, което в повече случаи получавам, е може би на прага на агресията. Вчера например като пешеходец виждам как с дрифт човек на улицата прави обратен завой и това е едно ежедневие. Това е посред бял де, на пешеходна пътека”, разказва той.

Най-много нарушения вижда в градовете.

„За хората 20 км над ограничението е нещо нормално“, добавя той.

Затова, че в градовете масово скоростта не се спазва показва и двугодишно проучване на Агенцията за безопасност на движението по пътищата.

„Скоростта е това нещо, което убива. Как да въздействаме на хората на намалят скоростта - може да въздействаме с глоби, кампании, промяна на инфраструктурата“, заявява Малина Крумова от Държавна агенция „Безопасност на движението по пътищата“.

Все по-груби нарушения правят и професионалните шофьори.

„Професионалните водачи дори и на автобусите, и на други превозни средства си позволяват твърде често да говорят по телефона. Важно е и да се използват коланите. С 80 километра в час, ако се наложи да спрем аварийното или стане ПТП и на задните седалки има необезопасени пътници, тяхната маса се увеличава многократно, тежат тонове - премазват направо седящите отпред водачи или пътници“, обяснява д-р Милен Марков от Държавна агенция „Безопасност на движението по пътищата“.

Пътните експерти напомнят, че докато шофираме, не е важна скоростта, а да стигнем при близките си.