Без допълнителна отсрочка за плащането на сметките за ток. Връщат старите срокове за покриване на задълженията, въпреки удължената епидемична обстановка. Заради извънредното положение и кризата потребителите имаха 20, а не 10 дни, за да платят сметката си към енергото, без да им се начислява лихва, т.е. до края на месеца или началото на следващия.
По данни на ЧЕЗ, от март до юни 2020 г. около 60% от клиентите са се възползвали от отсрочката и са погасили задълженията си в рамките на 20 дни от издаване на фактурата.
След като правителството отмени извънредното положение и вече сме в извънредна обстановка, ЕРП-тата са съкратили сроковете за плащане, така те отново са 10-дневни.
Сред наредилите се, за да плати задължението си за ток е и тази възрастна жена. Казва, че си прави сметката, но не просрочва фактурите, за да не плаща повече.
„Страшно е, особено за пенсионерите, аз си правя сметките, 340 лв. взимах пения, сега ми е 371 , сметката за ток по 50-60 лева върви, парното е 120 лв. за тръбите, аз не горя парно, защото не мога да си позволя, стоя на студено“, казва жената.
След като извънредното положение бе заменено от извънредна епидемична обстановка, енергодружествата върнаха старите срокове за фактурите – с до 10 дни закъснение преди лихва.
В отговор до bTV от енергото в Западна България пък казаха, че са удължили срока 2 пъти в полза на абонатите за още няколко месеца – до края на септември 2020 г.. За всеки ден просрочие следва лихва, напомнят потребителски организации.
А ако сметката не се плати и след още 10 дни, следва:
„Невъзможност за плащане и спиране на тока - ерп-тата стъпват на закона и са абсолютно прави“, заяви Емил Георгиев, председател на Федерация на потребителите.
След десетки жалби на абонати, омбудсманът е сезирал и трите енергодружества и предлага заради пандемията и предстоящия локдаун да се върне 20-дневният срок за плащане без лихви.