БДЖ съкращава половината железничари и спира половината влакове, ако до десето число не получи държавната субсидия. Причина е липсата на средства за поддържане на дейността на компанията, след като преди месец Министерството на финансите спря плащанията за "Пътническите превози".
Субсидията, която компанията "Пътнически превози" получаваше всеки месец от държавата, покрива 70% от разходите й. От първи юни обаче тя е замразена.
Обяснението е, че железницата не си плаща заема към Световната банка, по който гарант е държавата, което принуди финансовото министерство да спре "кранчето".
"Държавната субсидия има за цел да позволи на БДЖ да дава социална услуга на социално приемливи цени. Ако тази субсидия я няма, БДЖ няма причина, а няма и начин да продължи да поддържа тази социална услуга", заяви Йордан Недев, изп. директор на БДЖ.
Собствените приходи от пътнически превози са приблизително равни на сумата, която дружеството дава за заплати. Пари за ток или дизел за влаковете обаче не остават. Решението е съкращаване на разходите, което означава – съкращение на персонала.
Според Йордан Недев най-вероятно ще бъде съкратен половината състав, а влаковете ще останат с 200 по-малко.
"Ако нямаме субсидия - няма влакове и хора! Ако няма субсидия, надали ще има пътнически железопътни превози!", заяви Недев. По думите му дружеството вече не може да работи без субсидия и без съкращения.
От Министерството на финансите се въздържаха от коментар по въпроси за спряната субсидия. От министерство на транспорта също мълчат за бъдещето на железницата.
Според директора на БДЖ ако субсидията не бъде получена до 10-то число, дружеството трябва да мине на авариен режим.