Сериозна критика отправи културният министър Петър Стоянович по отношение на един от най-големите поводи за гордост от страна на предшественика му Вежди Рашидов – Българския Лувър. Има много проблеми около проекта за бъдещата Национална художествена галерия като начинът, по който е управляван от предишното ръководството досега, не прави чест на България, подчерта Стоянович.

По думите му, за да има една институция като музей, трябва да има яснота какво той ще съдържа - експонати, климатизация, дали сградите му ще са съчетаеми. „Всичко това трябва да е свършено, преди да се започнат строителните дейности. В случая обаче имаме строителство и напън – да се усвоят едни средства преди да е ясно какво и как ще бъде показано и изложено”, каза още министърът.

Според него не е ясно още дали ще има една или две администрации. „Трябва да съществува обучен готов екип, който още не е готов, не е посочена неговата бройка и не е изпратен за обучение. Има проблем и се чудя как предишните управляващи Министерство на културата не са го решили”, допълни Стоянович.

Петър Стоянович. Снимка: архив, Ладислав Цветков
Снимка: Ладислав Цветков

„Абсолютно е невъзможно да влязат някои произведения на изкуството, които могат да бъдат повредени от влагата, която остава след строителните дейности”, посочи още министърът и добави, че заведението „Планет”, което е на южната фасада на сградата, пречи за осъществяване на проекта.

По думите му е подписан „престъпен” договор между предишния министър на културата Абрашев и това заведение, в който няма клауза за разваляне на договора. „Трябва да видим дали можем да направим строителните дейности в южното крило, докато това заведение извършва своята дейност. Такъв абсурд до сега не съм виждал”, каза Петър Стоянович и допълни, че ако навреме приключат строителните работи, изсъхнат помещенията и бъде обучен персоналът, галерията може да бъде отворена следващата есен - 2014 г.

Проблемите около българския Лувър са свързани и с идеята, и с изпълнението й. В експертната комисия от художници и музейни специалисти, които ще определят какво да има в музея, до момента има поне две основни идеи. Председателят на експертната комисия акад. Светлин Русев предлага да се съхрани Галерията за чуждестранно изкуство, а другото направление в новопостроените части да се развие Националната галерия. „Другата позиция беше, че тук става въпрос за един цялостен музей,” обясни той.

„Реваншисткото говорене не е от най-хубавите начини да се говори, когато засяга хората, които работят с култура. Да турят трима директори - един от БСП, от ДПС и „Атака”, това сигурно това ще облекчи ситуацията,” коментира бившият културен министър Вежди Рашидов.