Асоциациите на превозвачите в България сигнализираха, че тенденциозният тормоз и тенденциозно негативно отношение от страна на турските митничари не спира.
Проблемите, които доведоха до стачки и блокиране на ГКПП „Капитан Андреево” преди седмица продължават и потърпевшите внесоха писмо до премиера Марин Райков и транспортния министър Кристиан Кръстев. В него те посочват, че опитите и срещите между българската страна и Турция и взетите мерки не са спомогнали да спре нарушението на международни конвенции и спогодби.
Ако не се намери незабавно решение на проблемите, българските превозвачи ще настояват за реципрочни действия на българските митнически и гранични власти спрямо турските камиони.
Превозвачите поискаха премахване на едностранно въведените от Турция ограничения за продължителността на курсовете, заради което десетки автомобили стоят с дни на ГКПП-та, както и изискването за количество гориво в резервоарите.
Пред bTV шофьори разказаха, че към тях се предявяват спорни изисквания, за които няма споразумение между двете страни.
„Ако ви кажа, че тук всички български коли са на рентген, няма да ми повярвате. Тук са 50-60 ТИР, които чакат за рентген, за една нощ 10 тира минават на рентген”, коментира Цветан Тодоров, който е шофьор на ТИР от Видин. Той разказва, че има хора, които чакат да бъдат пропуснати още от петък. Те нямат храна, няма къде да ползват тоалетна и според него турските митничари "си го връщат" заради протеста на българските превозвачи, които блокираха границата преди седмица.
От Автомобилната инспекция обясниха, че проблемът идва от разпореждане до турските митнически власти за "стриктен" контрол върху българските превозвачи. Въпреки разговорите миналата седмица, натискът върху тях не е намален. В момента текат реципрочни действия и у нас - със засилен контрол върху турските камиони. Още не е ясно, кога ще се проведе поисканата от наша страна среща на двамата транспортни министри.
Другите искания, изпратени до Марин Райков, са да не се изисква от турската страна наличие на печати в бордовите дневници от вътрешните митници и граници на страните от Европейския съюз и да се спре „поставянето на българските превозвачи в неравностойно положение спрямо останалите.”
Сдружението на организациите в автомобилния транспорт (СОАТ) и Българската асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт (БАСАТ), чийто председатели са подписали писмото, посочват и конкретни мерки ако исканията им не се изпълнят: да се актуализира таксата за транзит през Република България до 200 евро и да има реципрочни действия от страна на българските митнически и гранични власти към турските превозвачи.
Прави впечатление недостатъчната активност на нашите дипломатически представители в Одрин и на митническите органи за решаване на проблемите, се казва още в писмото